Page 209 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 209
SAYGI SÖYLEYECEK
SÖZÜM VAR 9 Okul Dışı Etkinlik
Etkinliğin Farklı görüşlere saygılı olmanın aile bireyleri arasındaki iletişime katkısını anlayabilme.
Amacı
Etkinliğin Bu etkinlik, öğrencilerin aileleriyle fikir alışverişinde bulunmanın ve farklı görüşlere saygılı
Açıklaması olmanın önemini kavrayabilmeleri için tasarlanmıştır.
Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metinler okunur. Sorular sözlü olarak cevaplanır. Örnek
durumlar dikkate alınarak tablo tamamlanır. Kontrol listesi tamamlanır.
Araç Gereç Etkileşimli tahta Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.
DUYGU VE DÜŞÜNCELERE SAYGI
Saygı değerine ait alt kavramlardan birini “duygu ve düşüncelere saygı” oluşturur. İnsanların
birlikte huzur ve barış içinde yaşamaları, farklı görüşlerin rahat ve objektif bir biçimde ifade
edilebilmesi, duygulara ve düşüncelere saygı duyabilen insanların olduğu ortamlarda var olabilir
(1). Başkalarının görüşlerine saygı göstermekle beraber onların görüşlerini zenginlik olarak kabul
eden atalarımız sürekli görüş alışverişinde bulunmuşlardır. Bu durum yüzlerce yıllık Türk ve İslam
geleneğinde kurultay ve şûra şeklinde uygulanmıştır.
Görsel 6.39.
Görsel 6.40.
Kurultay İstişare-Şûra
İlk Türk devletlerinde önemli meseleler Şûra “danışma, görüş alışverişinde bulunma,
kurultayda (kengeş, toy) görüşülürdü. Kurultay danışan kimseye fikrini söyleyip onu
bir danışma meclisiydi. Kurultaya hakanla yönlendirme” anlamına gelmektedir. Şûrâ
beraber hatun da katılırdı. Hakanın yanında kelimesinden türetilen istişare ise karşılıklı fikir
oturur, hakan olmadığı zaman kurultaya alışverişinde bulunmak şeklinde ifade edilebilir.
başkanlık ederdi. Kurultay yılın belli günlerinde İslam dini aile içi meselelerde bütün fertlerin
hakanın aile bireyleri, devletin ileri gelenleri ortak bir karara varmalarını istemektedir.
ve halkın katılımıyla gerçekleştirildi. Kurultay, İstişare sonuncunda alınan karara aile
devlet işlerinin görüşülüp kararlaştırıldığı üyelerinin uyması beklenmektedir. Ailevi
toplantılardı. Bu toplantılarda savaş, barış, göç işlerde ortak sorumluluk gerektiren konularda
gibi kararlar alınırdı. tek taraflı iradeye dayalı uygulama uygun
görülmemektedir (2).
Yazar tarafından hazırlanmıştır.
Kaynak 1: Balcı ve Yelken, (2013), (Düzenlenmiştir.)
Kaynak 2: Türcan, (2010),(Düzenlenmiştir.)
208 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 209