Page 273 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 273

SORUMLULUK
                      SORUMLULUK ZAMANI                   6                         Sınıf İçi Etkinlik


          2. Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.

                                                 BÜYÜK TAŞLAR











                           Görsel 8.19.
            Aşağıdaki gerçek hikâye, Northwestern Üniversitesi iş idaresi yüksek lisans öğrencileriyle zaman
            yönetimi dersi profesörü arasında geçer. Profesör sınıfa girip öğrencilerine kısa bir süre baktıktan
            sonra, “Bugün zaman yönetimi konusunda deneyle karışık bir sınav yapacağız.” dedi. Kürsünün
            altından kocaman bir kavanoz çıkarttı. Ardından, bir düzine yumruk büyüklüğünde taş aldı ve
            taşları kavanozun içine yerleştirmeye başladı. Kavanozun daha başka taş almayacağına emin
            olduktan sonra öğrencilerine döndü ve “Bu kavanoz doldu mu?” diye sordu.
            Bir öğrenci “Dolmadı herhâlde.” diye cevap verdi. Doğru, dedi profesör ve kürsünün altından
            bir kova kum aldı, tüm kum taneleri taşlarla mıcırların arasına nüfuz edene kadar döktü.
            Öğrencilerine döndü ve “Bu kavanoz doldu mu?” diye sordu. Sınıftaki öğrencilerin tamamı
            "Hayır.” diye bağırdılar. “Güzel.” dedi Profesör ve kürsünün altından bir sürahi su aldı ve kavanoz
            doluncaya dek suyu boşalttı. Sonra öğrencilerine dönerek “Bu deneyin amacı neydi?” diye sordu.
            Zeki bir öğrenci hemen “Zamanımız ne kadar dolu görünürse görünsün, daha ayırabileceğimiz
            zamanımız mutlaka vardır.” diye atladı. “Hayır.” dedi Profesör, “Bu deneyin esas anlatmak istediği,
            eğer büyük taşları baştan yerleştirmezseniz küçükler girdikten sonra büyükleri hiçbir zaman
            kavanozun içine koyamazsınız gerçeğidir.” Öğrenciler şaşkınlık içinde birbirlerine bakarken
            Profesör devam etti: “Nedir hayatınızdaki büyük taşlar?
            Çocuklarınız, eşiniz, sevdikleriniz, arkadaşlarınız, eğitiminiz,
            hayalleriniz, sağlığınız, bir eser yaratmak, başkalarına
            faydalı olmak, onlara bir şey öğretmek! Büyük taşlarınız belki
            bunlardan birisi, belki birkaçı, belki hepsi... Bu akşam uykuya
            yatmadan önce iyice düşünün ve sizin büyük taşlarınızın neler
            olduğuna iyi karar verin. Bilin ki büyük taşlarınızı kavanoza ilk
            olarak yerleştirmezseniz hiçbir zaman bir daha koyamazsınız,
            o zaman da ne kendinize ne çalıştığınız kuruma ne de ülkenize
            faydalı olursunuz.” diyerek dersi tamamladı.

                                                                                        Kaynak: Masalcı Bucak, (2012), (Düzenlenmiştir.)
                                                                                      Görsel 8.20.


              a)  Hikâyeye göre hayatınızdaki büyük taşlarınız-öncelikleriniz-nelerdir? Arkadaşlarınızla
                  paylaşınız.
              b)  Büyük taşlarınızı zamanında yerleştirebilmeniz için bugün neler yapmanız gerekir? Örnekler
                  veriniz.
              c)  Kutadgu Bilig’de yer alan “Bugünkü işini bırakma, kalmasın yarına / Yarın da işin olursa
                  yapılmadan kalır.” (Yusuf Has Hacib, 2019, s. 427) beytini sorumlulukları ertelemenin olası
                  sonuçları açısından değerlendiriniz.
              ç)  Sorumlulukları zamanında yerine getirmenin aileye ve topluma katkıları neler olabilir?
                 Örnekler veriniz.



          272                                                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü         Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                                273
   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278