Page 276 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 276

7         GELENEKLERDEN GELEN             SORUMLULUK
              Sınıf İçi Etkinlik                                      SORUMLULUKLAR

          Etkinliğin   Sözlü kurallardan yola çıkarak aile ve toplumdaki sorumlulukları kavrayabilme.
          Amacı
          Etkinliğin   Bu etkinlik, öğrencilerin yazılı kurallarla örtüşen gelenek, görenek, örf, âdet, töre gibi sözlü
          Açıklaması  kuralların aile ve topluma yüklediği sorumlulukları kavramalarına yönelik hazırlanmıştır.
                      Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Bilgi grafiği incelenir. Metin okunur. Pandomim yapılır ve sorular
                      sözlü olarak cevaplanır. Kontrol listesi doldurulur.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta                                            Süre  30 dk.

         ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
         1.   Öğrencilerden aşağıdaki bilgi grafiğini incelemelerini ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.

                             Yazılı                                  Yazısız

                                 Anayasa                                 Töre

                                 Kanunlar                                Örf, âdetler

                                                                         Gelenek ve
                                 Diğer yasalar
                                                                         görenekler

              a)  Kuralların bireye ve topluma yüklediği sorumluluklar hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
              b)  Yazılı ve sözlü kuralların sorumluluklar açısından birbiriyle çeliştiği durumlarda hangisi
                 öncelenmelidir? Açıklayınız.

          2.  Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.

                                       DEDE KORKUT                       TÖRE
                                                       Töre; bir toplulukta benimsenmiş, yerleşmiş
                                                       davranış ve yaşama biçimlerinin, kuralların,
                                                       görenek ve geleneklerin, ortaklaşa alışkanlıkların,
                                                       tutulan yolların bütünü ve bir toplumdaki ahlaki
                                                       davranış biçimleridir. Töre, örf, âdet, gelenek,
                                                       görenek tabirleri çoğu zaman birbirlerinin yerine
                                                       kullanılır. Bu dört kavram birbiriyle anlamca
           Görsel 8.23.                                irtibatlıdır.
           Hem beşeri hem de ilahi kaynaklı toplumsal kurallar manzumesi olan töre, Türklerin “devlet
           hukukunu, ahlaki değerlerini, dinî inançlarını, atalarından miras kalan, sosyal hayatı düzenleyen,
           hukuki sosyal değer kazanmış davranış kalıplarını ihtiva eden mecburi kuralların bir bütünü”dür.
           Törenin dayandığı kuralların temelini dayanışma ahlakı oluşturur. Kutadgu Bilig’de törü, kanun, nizam
           olarak geçer. Tanrı “törütgen” (yaratıcı-düzen koyucu) olarak anılır. Burada kastedilen düzen, Tanrı’nın
           insanlar için koyduğu kurallardan oluşan düzendir. Dinî, hukuki, ahlaki ve toplumsal boyutlarıyla bir
           bütün olarak değerlendirildiğinde, töreyi “manevi kültür” olarak tanımlamak mümkündür.
           Törenin bazı şart ve kuralları değiştirilemez nitelik taşırken bazıları zamanla değişime uğramıştır.
           Töre hükümleri, değişmez kalıplar değildir. Bir sosyal-hukuki normlar bütünü olarak töre, gerekli olan
           yeniliklerin gerçekleştirilmesi yoluyla çevre ve imkânlar dikkate alınarak yaşamış ve yaşatılmıştır.
           Töreye ait kuralların zaman ve ihtiyaca göre yenilenmesi ve değiştirilmesi “kengeş” ya da
           “kurultay”da gerçekleştirilmiştir. Töreyi en iyi bilen ve tecrübe sahibi devlet adamlarından oluşan
           “kengeş” adlı yüksek idari meclis, bir yüksek mahkeme gibi görev ifa etmiştir. Kurultay bir danışma
           meclisi hükmündeydi ve Oğuz Türkçesindeki kengeş tabirinin yerine kullanılmaya başlanmıştır.
                                                                           Kaynak: Taşdelen, (t.y.) (Düzenlenmiştir.)


 274          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                           275
   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281