Page 293 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 293

VATANSEVERLİK  SUYUMUZU KORUMAK,
                      ÜLKEMİZİ KORUMAK                    1                         Sınıf İçi Etkinlik
          Etkinliğin   Su kaynaklarını korumanın vatanseverlikle ilgili olduğunu fark edebilme.
          Amacı
          Etkinliğin   Bu etkinlik, öğrencilerin vatanseverliğin bir yönü olan ve 21. yüzyılda ciddi bir problem hâline
          Açıklaması  gelen su sorununa yönelik duyarlılık kazanmaları için hazırlanmıştır.
                      Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Bilgi grafikleri incelenerek tamamlanır. Video izlenir, sorular
                      sözlü olarak cevaplanır. “Su ayak izi” hesaplanır. Örnek durumlardan hareketle konuşma
                      hazırlanır. Kontrol listesi doldurulur.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta                                            Süre  30 dk.

          ETKİNLİĞİN UYGULANMASI

          1.   Öğrencilerden karekodu verilen videoyu izlemelerini ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.





              a)  Videoda su tüketimiyle ilgili olarak dikkatinizi çeken bölüm nedir? Gerekçeleriyle açıklayınız.
              b)  Su kaynaklarını korumanın vatanseverlikle ilişkisini değerlendiriniz.
              c)  Videoya göre bireylerin su tüketiminde bilinçli davranmamasının ülkemiz açısından
                 sonuçları neler olabilir? Tartışınız.
         2.      Öğrencilerden aşağıdaki bilgi grafiğini incelemelerini ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.

          Evde kullanılan suyun yüzde 70’i banyo ve tuvalete gidiyor

           Göl, baraj, akarsu, yer altı suyu gibi temiz su kaynaklarının korunması           EVLERDE
           ve iyileştirilmesi; bu kaynakların evde, iş yerinde, tarımda ve sanayide
           makul bir şekilde kullanımına bağlıdır.                                %5               SU
                                                                                TEMİZLİK    KULLANIMI
           Banyo ve tuvalette tüketilen su miktarı, evde tüketilen toplam
           suyun70'ini oluşturuyor.                                               %10
                                                                                ÇAMAŞIR
           EVLERDE VE İŞYERLERİNDE SU TÜKETİMİNİ AZALTMAK                   VE BULAŞIK YIKAMA
           İÇİN BAZI ÖNLEMLER                                                    %20
              Sızdıran muslukları onarmak,                                     ÇAMAŞIR
                                                                              VE BULAŞIK
              Musluk ve duş başlıklarını, tuvalet rezervuarlarını
              tasarruflu sistemlerle değiştirmek,                             YIKAMADA
              Tuvalet rezervuarı hacmini azaltmak,
                                                                                 %30
              Küvet doldurmak yerine duş almak (Yaklaşık
              %25 tasarruf sağlar.),                                          TUVALETTE
              Duş süresini azaltmak (Yaklaşık 55 litre su
              tasarrufu sağlar.),
                                                                                 %35
              Diş fırçalarken suyu açık bırakmamak (Günde iki defa
              diş fırçalayan bireyin suyu açık bırakması, yılda yaklaşık       BANYODA
              10.950 litre suyu israf eder.),
              Çamaşır makinesini doldurarak çalıştırmak (Her     Sanayi alanında atık suları geri dönüşüm
              yıkamada yaklaşık 10 litre su tasarrufu sağlar.),  yoluyla kazanmak,
              Araçları hortumla değil, kovayla yıkamak,          Araç park alanını suyla değil, süpürgeyle
                                                                 temizlemek (Yaklaşık 675 litre su tasarrufu
              Park ve bahçeleri sulamak için buharlaşmanın az    sağlar.),
              olduğu sabah ya da akşamüstü saatlerini tercih etmek,
                                                                 Park ve bahçeleri sulamak için
              Tarımsal üretimde yağmurlama veya damla            buharlaşmanın az olduğu sabah ya da
              sulama yöntemine geçmek,                           akşamüstü saatlerini tercih etmek...
            Görsel 9.1.                                                Kaynak: Anadolu Ajansı, (2021), (Düzenlenmiştir.)
          292                                                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü         Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                               293
   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298