Page 348 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 348

9          EL ELE VERMEYİNCE TAŞ           YARDIMSEVERLİK
               Aile ile İrtibatlı Etkinlik                        YERİNDEN OYNAMAZ

          Etkinliğin   Yardımlaşma ve dayanışmanın aile ve toplum hayatındaki önemini kavrayabilme.
          Amacı
          Etkinliğin   Bu etkinlik; öğrencilerin yardımlaşma ve dayanışmanın bireye, aileye, topluma katkı
          Açıklaması  sağlayacağını kavramalarına yönelik hazırlanmıştır.
                      Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metinler okunur ve sorular sözlü olarak cevaplanır. Bilgi grafiği
                      tamamlanır. Görevle ilgili bilgi verilir. Kontrol listesi doldurulur.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta                                            Süre  30 dk.


         ETKİNLİĞİN UYGULANMASI


          1.   Öğrencilerden aşağıdaki metinleri okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.


                                    İNCE EKMEK YAPMA VE PAYLAŞMA KÜLTÜRÜ
                                                           Lavaş, katırma, jupka ve yufka; Azerbaycan,
                                                           İran, Kazakistan, Kırgızistan ve Türkiye’de
                                                           yaşayan halklarca sadece yemek amaçlı bir
                                                           tüketim maddesi değil, aynı zamanda bu
                                                           coğrafyada geçmişten günümüze aktarılan
                                                           ortak bir yapma ve paylaşma kültürünü
                                                           simgeler. İnce ekmeğin hazırlanışı toplu iş gücü
                                                           ve paylaşıma dayalı geleneksel uygulamalar
                                                           içerir. Kırsal alanlarda toplumsal dayanışmanın
                                                           bir göstergesi olarak ailelere, özellikle kışa
                                                           hazırlık için komşuların yardımıyla (imece
                                                           yöntemiyle) yapılır.
           Görsel 10.26.                                   Bu ekmekler; gündelik kullanımlarının yanı
           sıra bayram, mevlit, düğün, ölüm gibi özel gün ve törenler için de yapılmaktadır. Bu özel günlerde
           ince ekmek yapımı için yardıma gidecek olan kişi, toplumsal dayanışmanın bir örneği olarak yanında
           ununu ve diğer gerekli gereçlerini de götürür.

           İmece usulüyle ekmek yapmak için toplanılması, bu toplantılarda günlük sıkıntıların paylaşılması,
           bunlara çareler üretilmesi ve pişen ekmeğin yoldan geçenlerle de ikram edilmesi geleneğin sosyal
           yönünü vurgular. İnce ekmek yapımında tecrübeye ve yeteneğe dayalı olarak kişiler arasında
           görev paylaşımı yapılmaktadır. En tecrübeli ve maharetli kişiler; hamurun yoğrulması, açılması ve
           pişirilmesinden sorumlu olmaktadır. Bu geleneğin aktarılmasında gençler ve çocuklar ise beze
           yapımı ve malzeme temini gibi diğer yapım süreçlerine dâhil edilmektedir. Yufka yapımına ilişkin
           bilgi; aile ve topluluk içinde iletişim, gözlem ve katılım yoluyla aktarılmaktadır. Aile içinde çocuklar,
           yoğrulan ekmek hamuruyla beze yapmaya çalışarak küçük yaşta geleneği öğrenmeye başlar. “İnce
           Ekmek Yapma ve Paylaşma Kültürü: lavaş, katırma, jupka, yufka” 2016’da UNESCO İnsanlığın Somut
           Olmayan Kültürel Mirası Temsili Listesi’ne Azerbaycan, İran, Kazakistan, Kırgızistan ve Türkiye adına
           çok uluslu olarak kaydedilmiştir.
                                                               Kaynak: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (t.y.), (Düzenlenmiştir.)






 346          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                           347
   343   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353