Page 349 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 349

EL ELE VERMEYİNCE TAŞ
          YARDIMSEVERLİK
                      YERİNDEN OYNAMAZ                    9                 Aile ile İrtibatlı Etkinlik
              a)  Çevrenizde imece usulüyle yapılan dayanışma geleneklerine örnekler veriniz.
              b)  İmece usulüyle ince ekmek yapma süreci, o yörenin dayanışma kültürü hakkında ne tür
                 bilgiler verebilir?
              c)  Kültürümüzde imece usulüne dayalı farklı geleneklere sıkça rastlanmasının nedenleri neler
                 olabilir?


                                           TÖREN KEŞKEĞİ GELENEĞİ
                                                            Kadın-erkek gruplarının toplu olarak iş
                                                            paylaşımı ve katılımıyla büyük kazanlarda
                                                            ve açık ateşlerde, buğday ve etin birlikte
                                                            pişirilmesiyle yapılan tören yemeğine
                                                            keşkek; bu yemeğin etrafında gerçekleşen
                                                            ritüellere de “Tören Keşkeği Geleneği” adı
                                                            verilmektedir. Keşkek geleneği, toplumsal
                                                            katılımın yüksek olduğu törenlerde
                                                            ortak iş gücü ve paylaşıma dayalı olarak
                                                            gerçekleştirilen dayanışmacı bir sosyal
                                                            pratiktir. Keşkek pişirilmeden önce buğday
                                                            ve etin uzun süre boyunca dövülmesi ve
                                                            pişirilme sırasında ise yemeğin ortak bir
                                                            ritimle karıştırılması geleneğin sembolik
                                                            yönlerini oluşturmaktadır. Özel gün ve
            Görsel 10.27.                                   törenlerle simgeleşen tören keşkeği
           geleneğindeki önemli unsurlardan biri olan keşkeğin yapım ve tüketim süreci kolektif bir nitelik
           taşır. Özellikle köylerde, keşkeğin malzemeleri ve yapımı imece usulüyle sağlanmaktadır.
           Keşkeğin ana malzemelerinden olan buğday ve et, aileye özel bir kutlama söz konusu
           olduğunda hane tarafından temin edilmekte, gerekli iş gücüyse diğer kişilerden sağlanmaktadır.
           Kutlamalar-şölenler gibi topluluğun ortak törenlerinde, temel malzemeler ve iş gücü, insanların
           güçleri oranında sağlanmaktadır. Şehir merkezlerinde de benzer şekilde bu gelenek devam
           etmektedir.
           Karşılıklı iletişim ve toplumsal ilişkilerin geliştirilmesine olanak tanıyan keşkek törenine davetli
           ya da davetsiz her yaştan, cinsiyetten, etnik gruptan ve kültürden kişiler ayırt edilmeksizin
           katılabilmektedir. Tören keşkeğine dâhil olan her birey, bu kültürel ortamın bir parçasıdır.
           “Tören Keşkeği Geleneği”, 2011 yılı itibarıyla UNESCO İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel
           Mirasının Temsili Listesi’ne alınmıştır.
                                                                                                                                         Kaynak: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (t.y.), (Düzenlenmiştir.)

              a)  Özel günlerde yapılan tören keşkeğinin gelenekselleşme nedenleri neler olabilir?
                 Düşüncelerinizi paylaşınız.
              b)  “Tören Keşkeği Geleneği”nin sosyal ilişkilere katkısı hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
              c)  Toplumda bir yardımlaşma geleneği olarak imecenin birlik ve beraberlik açısından önemini
                 açıklayınız.
              ç)  Yardımlaşma ve dayanışma kültürünün gelecek kuşaklara aktarılabilmesi için birey, aile ve
                 topluma düşen görevler neler olabilir? Önerilerinizi paylaşınız.









          348                                                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                                                                   349
   344   345   346   347   348   349   350   351   352   353   354