Page 89 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 89
DÜRÜSTLÜK
DOĞRU DÜRÜS
DOĞRU DÜRÜST 1 Sınıf İçi Etkinlik
T
Etkinliğin Davranışlarında doğru ve dürüst olmanın önemini kavrayabilme.
Amacı
Etkinliğin Bu etkinlik; öğrencilerin, doğru ve dürüst olmanın bireye, aileye ve topluma etkilerini fark
Açıklaması etmelerini sağlamak için hazırlanmıştır.
Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Bilgi grafiği ve metin okunur. Sorular sözlü olarak cevaplanır.
Örnek olaylar incelenir. Kontrol listesi doldurulur.
Araç Gereç Etkileşimli tahta Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Öğrencilerden aşağıdaki bilgi grafiğini incelemelerini ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.
Doğruları
saklayamaz.
İşini
doğru
bir şekilde
yapar.
Dürüst
insanın
özellikleri
Emanete
sahip çıkar.
Görsel 3.1.
a) Dürüst insanın başka ne tür özellikleri olabilir? Tartışarak bilgi grafiğini doldurunuz.
b) Bilgi grafiğinde verilen davranışların aile içi ilişkilere etkisini tartışınız.
2. Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.
DOĞRULUK VE DÜRÜSTLÜK
Doğruluk, bireyin her yerde ve her durumda doğru olana yakışır şekilde davranmasıdır. Her yerde
ve her durumda ifadesi nerede olursak olalım duygu, düşünce ve davranışlarımızda hak ve hakikati
gözetmemizi önceler. Buna göre düşüncenin gerçekle uyuşması, yargı ve iddiaların hakikate uygun
olması doğruluk olarak çıkıyor karşımıza.
(…)
Doğruluğun siyam ikizi dürüstlüğü; özü sözü bir olmak, olanı olduğu gibi yansıtmak, gerçeği
saklamamak; bildiğinden, inandığından ve olduğundan başka türlü görünmeye çalışmamak
şeklinde tarif edebiliriz. Buna göre doğruluk, gerçeği söylemekle; dürüstlük içten gelen bir
güdülenmeyle gerçekçi ve samimi olmakla ilişkilidir. Bu anlamda doğruluk daha nesnel, dürüstlük
daha öznel bir olgu olarak düşünülebilir. Mehmet Âkif’in “Sözüm odun gibi olsun, hakikat
olsun tek.” dizesi doğruluğa atıf yapmaktadır ilk bakışta. Ancak Mehmet Âkif, söylemlerinde ve
yaşayışında samimi bir insan olduğu için onun bu dizesinde doğrulukla dürüstlüğün iç içe girdiğini
söyleyebiliriz. Olması beklenen de budur aslında.
Kaynak: Yapıcı, (2022), (Kısaltılmıştır.)
88 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 89