Page 79 - Değerler eğitimi ramazan ayı etkinlik kitabı
P. 79
20 İFTAR SONRASI
RAMAZAN ETKİNLİKLERİ
Sınıf İçi Etkinlik
3. Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruyu cevaplamalarını isteyiniz.
MAHYA HAZIRLAMA VE İZLEME
Ramazandaki önemli etkinliklerin biri de mahya hazırlamak ve mahyayı izlemekti. Mahyanın
hazırlanışı oldukça zor ve meşakkatli bir süreçti. Mahya hazırlayanlar her gece farklı bir
mahya oluşturmak için gün boyunca işleriyle meşgul olurlar, öncelikle satranç kâğıdı üzerine
yazacakları yazının ya da çizeceklerinin tasarımını oluştururlar, oluşturdukları tasarıya göre
malzemelerini ve kandillerini hazırlar, son olarak mahyanın görüntüsünü görmek adına prova
yaparlardı. Halk, mahyaya büyük bir ilgi duyduğundan mahya minareler arasına gerilmeden
önce “Galiba yandan çarklı vapur dizecek.”, “Tekerlekse top arabası olmalı.” gibi tahminlerde
bulunurdu. Mahyalarda şekiller ve yazılar asılmakta ve şehir, ramazanı camilerle birlikte
gecesi ve gündüzüyle yaşamaktaydı. Mahyalarda genel olarak “Safa Geldin Ey Ramazan”,
“Merhaba Ya Şehr-i Ramazan”, “Elveda Ya Şehr-i Ramazan”, “Ya Allah”, “Ya Muhammed”,
“Bismillahirrahmanirrahim” gibi ifadeler yazılmakla birlikte zaman zaman toplumsal olaylarla
ilgili içerikler de olmaktaydı. Mahyacılar, şekil ve
yazıların tasnifiniyse ramazana göre belirlerdi.
Mahyacılar, ramazanın ilk on beş günü boyunca
yazılarla, son on beş gününde ise şekillerle mahya
kurmuşlardır. Arap alfabesi harfleri kullanılarak
yazılan mahyalarda Allah’ın isim ve sıfatları da yer
almaktaydı. Şekillerdeyse “Kız Kulesi”, “cami”, “köşk”,
“gemi”, “ay ve yıldız”, “gül”, “lale” gibi motifler tercih
edilmekteydi.
Demir, (2020), (Düzenlenmiştir.)
Görsel 50
a) Ramazanın başı, ortası ve sonu için mahya önerileriniz nelerdir? Aşağıdaki tabloya yazınız.
Ramazan Başlangıcı Ramazan Ortaları Ramazan Bitimi
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 77