Page 265 - Değerler Eğitimi
P. 265

Sınıf İçi Etkinlik
                      TÜRKİYE’NİN
          VATANSEVERLİK
                      KÜLTÜR HARİTASI                     4                         Sınıf İçi Etkinlik
          Etkinliğin   Kültürel mirası benimseme ve koruma konusunda sorumluluk alabilme.
          Amacı
          Etkinliğin   Bu etkinlik; öğrencilerin kültürel mirası benimsemesi, yaşatması ve koruması için sorumluluk
          Açıklaması  almasına katkıda bulunmak ve bunun vatanseverliğin bir parçası olduğunu fark etmelerini
                      sağlamak üzere geliştirilmiştir.
                      Metin ve görseller etkileşimli tahtada açılır. Öğrencilerden metin ve görsellerle ilgili soruları
                      cevaplamaları istenir. Kontrol listesinin öğrenciler tarafından doldurulmasına rehberlik edilir.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta.                                           Süre  30 dk.


         ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
          1.   Soruyu öğrencilerin cevaplamalarını isteyiniz.

              a)  Bir ülkeyi sevmek ile o ülkenin kültür ve geleneğini benimsemek arasında nasıl bir ilgi vardır?
                 Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
          2.  Metnin okunmasını ve soruların öğrenciler tarafından cevaplanmasını sağlayınız. Verilen
             cevapları harita üzerine yazınız.















           Görsel 1                                       Görsel 2
           Yiyecek ve içecek deneyiminin, en önemli       Gelenek, kültürün geçmişini geleceğe
           ilkelerinden biri yöresel mutfak kavramıdır.   bağlayan can damarıdır. Geleneksiz bilim,
           Yöresel mutfak; yöreye has olan ürünlerle      sanat, dil ve istikrarlı bir toplum hayatı olamaz.
           yerel adetlerin birleştirilmesi neticesi       Zira gelenek geçmişten süzülerek gelmekte,
           meydana gelen, yöre halkı tarafından           asırların birikimini bugüne taşımaktadır. Bu
           kendine has yöntemlerle pişirilerek sunumu     özelliği ile donmuş bir kalıp değil, kültürün
           yapılan ve dinî veya millî duygular ile tasarımı   hayata göre değişmesinin bağlı olduğu köktür;
           yapılan yiyecek-içeceklerin tamamı olarak      geçmişin değil, bugünün hayatı, düşüncesi,
           tanımlanabilmektedir. Yerel ürünlerin          hissiyatıdır. Dolayısıyla geleceğin kültürü bir
           özgünlüğü, özel bir alanda, belirli bir kültürde   cevher olarak bugünün geleneğinde gizlidir.
           köklenmesiyle ve çoğunlukla tarihî derinlik,   Geleceğin inşasında kullanılacak yapı taşları
           bilgi, beceri, yeme alışkanlığı ve başka       burada birikmektedir. Bu sebeple gelenek
           gelenekleri kapsamaktadır ki bu özellikler yerel   olmadığı takdirde, kültüre yapılan kıymetli
           ürünleri çekici yapan unsurlardır.             katkılar durur; kültür alakasız ögelerin rastgele
                                                          değişen fakat geleceğe hiçbir kıymetli katkı
             Oğuz Çam Ve Hakkı Çılgınoğlu, Yöresel Mutfakların Gastronomi Turizmindeki   yapmayan yığınından ibaret olur. Gelenek
                                   Önemi: Kastamonu Mutfağı Örneği
                                                          geçmişte kalmak değil, geçmişten güç almak
                                                          demektir. Aldığı miras ve güçle bugünü
                                                          inşa etmek, yarını inşa edecek yeni nesle
                                                          de kullanacağı malzemeyi hazır bırakmaktır
                                                          çünkü gelenek topyekûn bir hafızayı ifade
                                                          etmektedir.
                                                                          Yılmaz Özakpınar, İslâm Medeniyeti ve Türk Kültürü

              a)  Yöresel yemeklerin, geleneği ve kültürü taşımadaki rolü nedir? Tartışınız.
          264                                                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270