Page 31 - Değerler Eğitimi
P. 31
ADALET
CANLILAR İÇİN HUKUK 8 Sınıf İçi Etkinlik
Etkinliğin Adaletin tüm varlıklar için değerli olduğunu fark edebilme.
Amacı
Etkinliğin Bu etkinlik, öğrencilerin okudukları örnek olaydan hareketle tüm canlıların haklarına duyarlılık
Açıklaması kazanmaları amacıyla geliştirilmiştir.
Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Öğrencilerden metni okumaları, daha sonra soruları
cevaplamaları istenir. Etkinlik tamamlandıktan sonra öğrencilerin kontrol listesini
doldurmalarına rehberlik edilir.
Araç Gereç Etkileşimli tahta. Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Metni etkileşimli tahtada açınız. Öğrencilerin örnek olayı okumalarını sağlayınız.
Kanuni Sultan Süleyman, Topkapı Sarayı’nın bahçesindeki meyve ağaçlarına zarar
veren karıncaların engellenmesini istemektedir. Amacı, ağaçların korunmasıdır.
Bu düzenleme, ağaçların kireçle boyanmasını ve karıncalardan temizlenmesini
gerektirmektedir. Bu temizlik için Ebüssuûd Efendi’ye bir beyit yazarak sorar:
"Dırahtı ger sarmış olsa karınca: Zarar var mı karıncayı kırınca"
(Eğer karınca ağaca zarar veriyor, onu kurutuyorsa, karıncayı yok etmenin
bir günahı var mıdır?)
Görsel 1 Ebüssuûd Efendi, zamanın şeyhülislamıdır. Kendisine beyitle sorulan soruya
günahı var mıdır?)
aynı şekilde cevap verir:
"Yarın Hakk’ın divanına varınca, Süleyman’dan hakkın alır karınca."
https://dergi.diyanet.gov.tr/makaledetay.php?ID=1335
(Düzenlenmiştir.)
2. Öğrencilerin aşağıdaki soruları metinden hareketle sözlü olarak cevaplamalarını sağlayınız.
a) Kanuni Sultan Süleyman’ın ağaçların korunması için yapılacak bir düzenlemeyi Şeyhülislam
Ebüssuûd Efendi’ye danışmasının sebepleri neler olabilir? Açıklayınız.
b) Ebüssuûd Efendi sizce ne demek istemiş olabilir? Düşüncelerinizi gerekçeleriyle açıklayınız.
c) Kanuni Sultan Süleyman aynı soruyu size sorsa nasıl cevap verirdiniz? Neden?
ç) Kanuni Sultan Süleyman’ın yetkisine sahip olsaydınız şeyhülislamın cevabından sonra nasıl
bir karar verirdiniz? Gerekçeleriyle açıklayınız.
d) Ebüssuûd Efendi’nin cevabını hayvan hakları açısından değerlendiriniz.
3. Öğrencilerle etkinliğe yönelik genel bir değerlendirme yapınız. Öğrencilerin kontrol listesini
doldurmalarını sağlayınız.
KONTROL LİSTESİ
Bu etkinlik kapsamında aşağıda listelenen değer içerikli tutum ve davranışlardan sahip olduğunuzu
düşündükleriniz için "Evet", sahip olmadığınızı düşündükleriniz için "Hayır"ı işaretleyiniz.
Değerlendirme Ölçütleri Evet Hayır
Adaletin tüm varlıklar için değerli olduğunu bilirim.
Sahip olduğum güç ve kaynakları adil kullanmaya özen gösteririm.
Kendi haklarımı ve diğer canlıların haklarını savunurum.
Hayvan haklarını savunmada istekli olurum.
Haksızlığa neden olabilecek davranışlarımı analiz ederim.
30 Hazırlayan: Muhammet Esat ŞENGÜL