Page 31 - Değerler Eğitimi
P. 31

ADALET
                      CANLILAR İÇİN HUKUK                 8                         Sınıf İçi Etkinlik
          Etkinliğin   Adaletin tüm varlıklar için değerli olduğunu fark edebilme.
          Amacı
          Etkinliğin   Bu etkinlik, öğrencilerin okudukları örnek olaydan hareketle tüm canlıların haklarına duyarlılık
          Açıklaması  kazanmaları amacıyla geliştirilmiştir.
                      Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Öğrencilerden metni okumaları, daha sonra soruları
                      cevaplamaları istenir. Etkinlik tamamlandıktan sonra öğrencilerin kontrol listesini
                      doldurmalarına rehberlik edilir.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta.                                           Süre  30 dk.


         ETKİNLİĞİN UYGULANMASI

         1.   Metni etkileşimli tahtada açınız. Öğrencilerin örnek olayı okumalarını sağlayınız.

                     Kanuni Sultan Süleyman, Topkapı Sarayı’nın bahçesindeki meyve ağaçlarına zarar
                      veren karıncaların engellenmesini istemektedir. Amacı, ağaçların korunmasıdır.
                       Bu düzenleme, ağaçların kireçle boyanmasını ve karıncalardan temizlenmesini
                         gerektirmektedir. Bu temizlik için Ebüssuûd Efendi’ye bir beyit yazarak sorar:
                           "Dırahtı ger sarmış olsa karınca: Zarar var mı karıncayı kırınca"
                            (Eğer karınca ağaca zarar veriyor, onu kurutuyorsa, karıncayı yok etmenin
                            bir günahı var mıdır?)
          Görsel 1          Ebüssuûd Efendi, zamanın şeyhülislamıdır. Kendisine beyitle sorulan soruya

                            günahı var mıdır?)
                            aynı şekilde cevap verir:
             "Yarın Hakk’ın divanına varınca, Süleyman’dan hakkın alır karınca."
                                                                      https://dergi.diyanet.gov.tr/makaledetay.php?ID=1335
                                                                                          (Düzenlenmiştir.)

          2.  Öğrencilerin aşağıdaki soruları metinden hareketle sözlü olarak cevaplamalarını sağlayınız.
              a)  Kanuni Sultan Süleyman’ın ağaçların korunması için yapılacak bir düzenlemeyi Şeyhülislam
                 Ebüssuûd Efendi’ye danışmasının sebepleri neler olabilir? Açıklayınız.
              b)  Ebüssuûd Efendi sizce ne demek istemiş olabilir? Düşüncelerinizi gerekçeleriyle açıklayınız.
              c)  Kanuni Sultan Süleyman aynı soruyu size sorsa nasıl cevap verirdiniz? Neden?
              ç)  Kanuni Sultan Süleyman’ın yetkisine sahip olsaydınız şeyhülislamın cevabından sonra nasıl
                 bir karar verirdiniz? Gerekçeleriyle açıklayınız.
              d)  Ebüssuûd Efendi’nin cevabını hayvan hakları açısından değerlendiriniz.

         3.  Öğrencilerle etkinliğe yönelik genel bir değerlendirme yapınız. Öğrencilerin kontrol listesini
             doldurmalarını sağlayınız.

         KONTROL LİSTESİ
         Bu etkinlik kapsamında aşağıda listelenen değer içerikli tutum ve davranışlardan sahip olduğunuzu
         düşündükleriniz için "Evet", sahip olmadığınızı düşündükleriniz için "Hayır"ı işaretleyiniz.

                                   Değerlendirme Ölçütleri                           Evet    Hayır
          Adaletin tüm varlıklar için değerli olduğunu bilirim.
          Sahip olduğum güç ve kaynakları adil kullanmaya özen gösteririm.
          Kendi haklarımı ve diğer canlıların haklarını savunurum.
          Hayvan haklarını savunmada istekli olurum.
          Haksızlığa neden olabilecek davranışlarımı analiz ederim.

          30                                                              Hazırlayan:  Muhammet Esat ŞENGÜL
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36