Page 13 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 13

KİTABIN TANITIMI






                      Alt Konu Başlığı                     Konu Başlığı                          Ne Dediler?
                    Asıl konu başlıklarının             İşlenecek olan asıl konu            Önemli kişilerin söylemlerini
                   alt başlıklarını ifade eder.           başlığını gösterir.                  içeren bölümdür.












                      MODERNİZM ÖNCESİ BATI SANATINA BAKIŞ                                           1. ÜNİTE
                                                                     İtalyanca  “maniera”  sözcüğünden  gelen  maniyerizm  ilk  olarak
                        1.1  RÖNESANS SONRASINDA 18. YÜZYILA KADAR AVRUPA’DA  Giorgio  Vasari  (Corci  Vasari)  (1511-1574)  ile  Raffaello  Sanzio
                          GÖRÜLEN SANAT AKIMLARI                     (Rafael  Sanziyo)  (1483-1520)  tarafından  “üslup”  sözcüğü  ile  eş
                                                                     değer olarak kullanılmıştır. 17. yüzyılda teknik incelikler ve büyük
                                                                     ustaları  taklit  etme  anlamında  kullanılan  kelime,  19.  yüzyılda  da   Özellikle Michelangelo zaman zaman tüm alışılmış
                      A) MANİYERİZM                                                        kurallara  karşı  çıkmıştır.  Bu  karşı  çıkış  en  çok
                                                                     sanatta düşüşü ifade etme anlamında kullanılmıştır. Maniyerizm 16.   mimaride  olmuş  ve  bu  alanda  sık  sık  klasik
                                                                     yüzyılın  ortalarından  itibaren  mimari,  resim  ve  heykelde  kendi
                       Etkinlik 1                                                          geleneğin  ilişilmez  kurallarını  bir  tarafa  atmıştır.
                                                                     ilkelerini  ortaya  koymuş,  Rönesans’ın  klasik  kalıplarının  dışında   Bir  sanatçının  geçici  heveslerine  ve  buluşlarına
                       Aşağıda Rönesans Dönemi sanatçılarından Leonardo da Vinci’nin (Leonardo da Vinsi) “Kayalıklar Bakiresi”  adlı tablosu   eserler veren bir akım olmuştur. Rönesans Dönemi’nde kusursuzca   hayran olmaya halkı alıştıran ve halkın önüne kendi
                       (Görsel  1.1)  ile  Maniyerizm  Dönemi  sanatçılarından  Parmigianino’nun  (Parmicyanino)  “Uzun  Boyunlu  Meryem”  adlı   uygulanan  perspektifi  kullanmaktan  kaçınan  sanatçılar,  figürlerin   eski  başyapıtlarının  benzersiz  mükemmeliyetle-
                       tablosu (Görsel 1.2)  verilmiştir. Görselleri inceleyiniz ve soruları cevaplayınız.  oran ve ölçüleri konusunda deformasyona (biçimbozum) gitmeye   riyle tatmin olmayan ve durmadan, usanmadan yeni
                          1.  Aşağıda verilen iki tablo arasındaki farkları figürlerin duruşu, renklerin kullanımı ve perspektif açısından karşılaştırınız.  sıklıkla başvurmuşlardır. Eserlerde derinlik içinde verilmiş figürler,   yöntemler,  yeni  ifade  tarzları  araştıran  bir  dehâ
                          2.  İki tablo arasındaki farklılıkların nedenleri hakkında tartışınız.  havada  uçar  gibi  hareketli,  ince  ve  zarif  bir  şekilde  durmaktadır.   örneği  koyan  kişi,  Michelangelo'nun  kendisidir.
                                                                     Resimde  konturlar  belirgin  değildir.  Figürler  gölge  içinde   (E.H.Gombrich, Sanatın Öyküsü, 2006, s.362)
                                                                     kaybolmaktadır   (Görsel   1.4).   Heykelde   kıvrık   figürlü
                                                                     kompozisyonlar,  sanatçının  duygusal  durumuna  bağlı  biçimler
                                                                     yaratmıştır.  Özellikle  mimari  alanda  Rönesans’ın  dengeli  düzeni
                                                                     kaybolmuştur.
                                                                     Heykel alanında Benvenuto Cellini’ni (Benvento Cellini) (1500-1571)
                                                                     ve Giovanni Bologna'nın (Giovanni da Bolonya)  çalışmaları önem-
                                                                     lidir. Michelangelo’nun Floransa Laurenziano Kütüphanesi girişi ve
                                                                           merdivenleri  maniyerist  mimarinin  önemli
                                                                           örnekleri  arasındadır.  Rönesans’ın  kurallarından
                                                                           vazgeçen sanatçılar kendilerine özgü bakış açıları
                                                                           geliştirmişlerdir. Sanatçılar; iç gerçeklikleri, form
                                                                           bozukluklarını,  tanrısallığı  hissettiren  mitolojik
                                                                           tipleri,  Hristiyan  azizleri  ve  doğal  temaları
                                                                           kullanmayı tercih etmişlerdir. Bu akımın önemli
                                                                           sanatçıları  arasında;  Michalengelo,  El  Greco,
                                                                           Jakopo  da  Pontormo  (Yakobo  Pontormo),  Pieter
                            Görsel 1.1: Kayalıklar Bakiresi,  Görsel 1.2: Uzun Boyunlu Meryem,
                          Leonardo da Vinci, 1483-1485, Louvre Müzesi, Paris  Parmigianino, 1534-1540, U zi Galerisi, Floransa  Veronese (Peter Verones), Francesco Parmigianino
                                                                           (Fırançesko  Parmiçyano),  Giovanni  Battista  di
                                                                           Rosso,   Francesco   Primaticco   (Fransesko
                      Avrupa’da 16. yüzyılın başlarından itibaren meydana gelen toplumsal olaylar ve gelişmeler sanatçıları da etkilemiştir.    Pirimatiko),  Benvenuto  Cellini,  Givanni  da
                      Bu  dönemde  dinî  ve  sosyal  kurumlar  sarsılmaya  başlamış,  reform  hareketleri  hız  kazanmıştır.  Dinî  kurumların   Bologna bulunmaktadır.
                      toplumsal yaşamdaki etkisini kaybetmesiyle sanatçılar yeni arayışlara yönelmiştir. Yüksek Rönesans sanatçılarına
                      göre Yunan ve Roma dönemlerinde yapılan eserlerin taklit edilerek sanatta ulaşabilecek en yüksek seviyeye ulaşıldığı   El Greco (1541-1614): Asıl adı Domenico Theotokopulos’dur (Dominik
                      kanısına varılmıştır. Bu durum bazı sanatçıların Klasik Çağ ve Rönesans anlayışından giderek uzaklaşmalarına sebep   Theotokopulos).  Girit  Adası’nda  doğan  El  Greco,  hayatını   Görsel 1.4: Çobanların Duası,
                      olmuştur. Ölçü ve simetri Rönesans Dönemi’nde eserlerin   İspanya’da sürdürmüş bir ressamdır. 1565 yılında Venedik’te Ressam   El Greco, 1560, Prado Müzesi, Madrid
                      temel  özelliğini  oluşturmuştur.  Maniyerizm  akımı,   Tiziano  ile  birlikte  çalışmış  olan  sanatçı,  maniyerizm  ve  Bizans
                      Rönesans Dönemi’nin ölçü ve simetri anlayışına karşı bir   sanatı özelliklerini kaynaştırmıştır. Eserlerinde Antik Yunan, Bizans
                      tepki olarak Floransa’da ortaya çıkmıştır. 1520-1600 yılları   mozaik ve ikonalarında gördüğü uzun formları benimsemiş, dinsel
                      arasında etkili olan maniyerizm akımı Rönesans’ın farklı   konuları  çalışmış  ve  bu  alanda  birçok  portre  yapmıştır.  Sanatçı
                      bir  yorumu  olarak  kabul  edilmiştir  (Görsel  1.3). Yüksek   çalışmalarında  çizgileri  ve  konturları  kıvırmış,  renkleri  de
                      Rönesans Dönemi’nin önemli sanatçılarından Michelangelo   geleneksel kuralların dışında kullanmıştır. Bunun yanında mavinin
                      (Mikelancelo) (1475-1564) Rönesans sanatı ortamında yetişmiş   griye çalan tonunu sıklıkla uygulamıştır. Onun eserlerinde uzatılmış
                      olmasına  rağmen  sanat  çalışmalarındaki  yeni  tavrı  ile   figürler, eller, ayaklar ve yüzler tanım yapmak için değil daha çok
                      Rönesans’ı değişik şekilde yorumlamıştır. Sanatçı “Mahşer”   ruhu ortaya çıkarmak için kullanılmıştır. Tablolarındaki yükselen
                      adlı freskosunda mavi bir fon önünde aşırı deforme edilen   kompozisyonlar maddi olandan manevi olana doğru sıralanmıştır.
                      bedenler  ve  güçlü  ışık-gölge  kullanımıyla  Rönesans’ın   Sanatçının  “Orgaz  Kontu’nun  Gömülmesi”  adlı  çalışmasında  bu
                      özelliklerinden  uzaklaşmıştır.  Rönesans’ın  klasikleşmiş   anlayışı görmek mümkündür (Görsel 1.5). Eserde sahne iki bölüme
                      sanat anlayışına ters düştüğü için de büyük tepki çekmiştir.   ayrılmış,  ön  taraftaki  sahneyi  her  biri  portre  gibi  duran  figürler
                      Tepkilere   rağmen   Michelangelo’nun   çalışmalarına   doldurmuştur. Figürlerin yüzlerinde durgunluk ve derin bir sükûnet
                      hayranlıkla bakanlar da olmuştur. Bunun sebebi ise karmaşık   vardır. Ortada ise Orgaz Kontu’nun cansız bedeni görülmektedir.
                      figürlerin  diğer  sanatçıların  da  ilgisini  çekmesidir.  Bu   Kontun  cenazesini  zengin  işlemeli  kıyafetler  içindeki  azizler
                      dönemde ortaya çıkan sanat akımına maniyerizm (tarzcılık)   Görsel 1.3: Satıcıları Tapınaktan Kovan İsa, El Greco  taşımaktadır.   Tablonun  üst  kısmında  ise  göklerdeki  hareketli  bir   Görsel 1.5: Orgaz Kontu’nun Gömülmesi,
                                              1570, Ulusal Galeri, Londra
                      denmiştir.                                     sahne tasvir edilmiştir.   El Greco, 1586-1588, Santo Torne Kilisesi, Toledo
                      14                                                                                15
                       Etkinlik                Metin                     İzleyelim              Sayfa Numarası
                 Öğrenmeyi pekiştirecek  Ünite ile ilgili konuların  Metinleri destekleyen videoları gösterir.  Sayfaların numaralarının
              çalışmaların yer aldığı bölümdür.  açıklandığı bölümdür.  Detaylı bilgi için “http//kitap.eba.gov.tr/karekod”   verildiği bölümdür.
            10
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18