Page 17 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 17

MODERNİZM ÖNCESİ BATI SANATINA BAKIŞ



                1.1     RÖNESANS SONRASINDA 18. YÜZYILA KADAR AVRUPA’DA
                        GÖRÜLEN SANAT AKIMLARI

            A) MANİYERİZM


              Etkinlik 1
              Aşağıda Rönesans Dönemi sanatçılarından Leonardo da Vinci’nin (Leonardo da Vinsi) “Kayalıklar Bakiresi”  adlı tablosu
              (Görsel 1.1) ile Maniyerizm Dönemi sanatçılarından Francesco Parmicianino’nun (Françesko Parmicanino) “Uzun Boyunlu
              Meryem” adlı tablosu (Görsel 1.2)  verilmiştir. Görselleri inceleyiniz ve soruları cevaplayınız.
                 1.  Aşağıda verilen iki tablo arasındaki farkları figürlerin duruşu, renklerin kullanımı ve perspektif açısından karşılaştırınız.
                 2.  İki tablo arasındaki farklılıklar hakkında tartışınız.


























                            Görsel 1.1: Kayalıklar Bakiresi,          Görsel 1.2: Uzun Boyunlu Meryem,
                         Da Vinci, 1483-1485, Louvre Müzesi, Paris  Parmicianino, 1534-1540, U zi Galerisi, Floransa


            Avrupa’da 16. yüzyılın başlarından itibaren meydana gelen toplumsal olaylar ve gelişmeler sanatçıları da etkilemiştir.
            Bu  dönemde  dinî  ve  sosyal  kurumlar  sarsılmaya  başlamış,  reform  hareketleri  hız  kazanmıştır.  Dinî  kurumların
            toplumsal yaşamdaki etkisini kaybetmesiyle sanatçılar yeni arayışlara yönelmiştir. Yüksek Rönesans sanatçılarına
            göre Yunan ve Roma dönemlerinde yapılan eserlerin taklit edilerek sanatta ulaşabilecek en yüksek seviyeye ulaşıldığı
            kanısına varılmıştır. Bu durum bazı sanatçıların Klasik Çağ ve Rönesans anlayışından giderek uzaklaşmalarına sebep
            olmuştur. Ölçü ve simetri Rönesans Dönemi’nde eserlerin temel özelliğini oluşturmuştur. Maniyerizm akımı, Röne-
            sans  Dönemi’nin  ölçü  ve  simetri  anlayışına  karşı  bir  tepki
            olarak Floransa’da ortaya çıkmıştır. 1520-1600 yılları arasın-
            da  etkili  olan  maniyerizm  akımı  Rönesans’ın  farklı  bir
            yorumu  olarak  kabul  edilmiştir.  El  Greco'nun  (El  Gıreko)
            “Tüccarları Kovan İsa” tablosu bu yorumu yansıtan örnekler-
            dendir.  (Görsel  1.3). Yüksek  Rönesans  Dönemi’nin  önemli
            sanatçılarından Michelangelo (Mikelancelo) (1475-1564) Röne-
            sans sanatı ortamında yetişmiş olmasına rağmen sanat çalışma-
            larındaki  yeni  tavrı  ile  Rönesans’ı  değişik  şekilde  yorum-
            lamıştır.  Sanatçı  “Mahşer”  adlı  freskosunda  mavi  bir  fon
            önünde  aşırı  deforme  edilen  bedenler  ve  güçlü  ışık-gölge
            kullanımıyla Rönesans’ın özelliklerinden uzaklaşmıştır. Röne-
            sans’ın  klasikleşmiş  sanat  anlayışına  ters  düştüğü  için  de
            büyük  tepki  çekmiştir. Tepkilere  rağmen  Michelangelo’nun
            çalışmalarına hayranlıkla bakanlar da olmuştur. Bunun sebebi
            ise karmaşık figürlerin diğer sanatçıların da ilgisini çekmesidir.
            Bu dönemde ortaya çıkan sanat akımına maniyerizm (tarzcılık)   Görsel 1.3: Tüccarları Kovan Isa, El Greco
                                                                           1570, Ulusal Galeri, Londra
            denmiştir.


            14
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22