Page 21 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 21

MODERNİZM ÖNCESİ BATI SANATINA BAKIŞ

            a) Mimari

            17.  yüzyılda  sanat  ve  sanatçıların  koruyucuları  arasında  din
            adamları  ön  sıralarda  olmuştur.  Bu  yüzyılda  din  adamları   Fark Ediniz 1
            yaptırdıkları  çeşitli  yapılarla  Roma  kentini  yeni  ve  görkemli
            binalarla  donatmışlardır.  Kilisenin  yeniden  artan  gücü  bu
            yapılarda etkilerini açıkça belli etmiştir. Bazı bazilikalar tümüyle
            yıkılırken bazılarında ise esaslı bir şekilde yenileme yapılmıştır.
            Yenilenen  bazilikaların  içleri  mermer  ve  alçı  süslemelerle
            kaplanmış olup dışlarına da yeni bir yüz giydirilmiştir. Rönesans
            Dönemi’nin  merkezî  planlı  yapıları  yerlerini  uzunlamasına
            düzenlenmiş  yapılara  bırakmıştır.  Uzunlamasına  düzenlenen
            eserlerin  apsis  bölümünün  üstü  bol  ışıklı  kubbelerle
            kapatılmıştır. Barok mimarlık anlayışında geometrik formların
            yanında iç ve dış bükey formlar da alan düzenlemelerinde bir-
            likte  kullanılmıştır.  Antik  Yunan  ve  Roma  dönemlerinden
            etkilenme  görülmesine  rağmen  çatı  ve  cephe  sistemlerinde
            bulunan kıvrımlı sütunlar ile yapıların görkemli alınlıklarında
            farklılıklar  görülmektedir.  Bu  mimari  elemanlar  içe  ve  dışa
            doğru hareket ve dalgalanma yaratacak şekilde kullanılmıştır. Bu   Görsel 1.12: Nur-ı Osmaniye Camii,
            anlayışla yapılan ilk eser olan Gesu Kilisesi barok mimarlığının      İstanbul
            öncü  eseri  olarak  kabul  edilmektedir.  Giacomo  Borazzi  de   18. yüzyıldan itibaren Osmanlı sanatı Batı sanatından
            Vignola’nın  (Ciakomo  Boradzi  da  Vinyola)  1568  yılında   etkilenmiş  ve    Barok  üslupta  birçok  mimari  eser
            tamamladığı eser; asimetrik planı, ışık-gölge oyunları ve süslü   yapılmıştır. Bu eserlerden birisi de 1748-1755 yılları
            cephe  kullanımı  ile  dönemin  yeniliklerini  barındırmaktadır   arasında yapılan Nur-ı Osmaniye Camii’dir.
            (Görsel  1.13, 1.14).





























                     Görsel 1.13: Gesu Kilisesi kubbe içi (ayrıntı), İtalya
            Barok  üslupla  yapılan  mimari  eserlerde  heykel  ve  resmin
            kaynaşması devam etmiş, eserlerin tavan resimlerinde de mimari
            çizimler  söz  konusu  olmuştur.Ancak  bunlar  derinlik  etkisi
            uyandıracak  biçimde  eğrilip  bükülerek  kaçış  noktasına  doğru
            yükselmekte, ortadaki hareketli figürler ise sanki gök boşluğun-
            da uçuşmaktadır. Seyirci artık tavan yüzeyini fark etmemekte,
            kapalı  bir  mekân  içinde  bulunduğunu  unutmaktadır.  Kubbe
            içlerinde ve tavan süslemelerinde abartılı perspektif kullanımıyla
            yapılan resimlerde sonsuzluk amaçlanmış, gösterişli insan tasvir-
            lerinin yanında çeşitli biçim ve çiçek formlarındaki kabartmalara
            yer verilmiştir.                                          Görsel 1.14: Gesu Kilisesi dış görünümü, İtalya



            18
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26