Page 23 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 23

MODERNİZM ÖNCESİ BATI SANATINA BAKIŞ

            b) Resim

            Barok mimaride görülen girinti çıkıntılılık ve dolayısıyla ışık-gölge, resim sanatına da aynen yansımıştır. Yüzeylerin
            parçalanması ve yüzeylerin üzerinde yer verilen ayrıntılar doğa incelemeleri esas alınarak resimde de uygulanmıştır.
            Barok  resim  sanatında  hacim  ifadeleri  ışık-gölge  ile  elde  edilmiştir.  Kapalı  kompozisyonların  yerini  açık
            kompozisyonlar almış ve kompozisyonlar hikâye etme düşüncesi ile düzenlenmiştir.  Resimlerin konusunu dinsel ve
            mitolojik unsurlar oluşturmuştur. Bunun yanında süs, abartılı ipekli kumaşlar, boya ve dans da resim çalışmalarına
            konu edilmiştir. Hareketli figürler topluluğu süslü saray ve kır atmosferi içinde verilmiştir. Boya güzelliği resimde
            sanat değeri olarak kabul edilmiştir. Bu dönemde manzara resmi sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır.  Resimlerde çizgi-
            nin yerini toprak renk geçişleri, açıklığın yerini belirsizlik almıştır. Her şey gölge içinde kalmış ve figürler kuvvetli
            ışık-gölge ile vurgulanmıştır.

            Michelangelo Merisi Caravaggio (Mikelancelo Merisi Karavaccio) (1573-1610): Bazı sanat tarihçileri açısından
            barok resmin en önemli sanatçıları arasında gösterilen İtalyan ressamdır. Sanatçının önemli özelliklerinden birisi
            kendisinden önce de kullanılan “chiaruscoro” (ışık-gölge karşıtlığı, aydınlık-karanlık) tekniğini geliştirmiş olmasıdır.

            Bu tekniği kullanan  Caravaggio, ışık-gölge kullanımıyla eserlerindeki drama-
            tik  görüntüleri  güçlendirerek  gerçeklik  betimlemesinden  uzaklaşmamıştır.
            Sanatçı  gerçeğe  uygun  olarak  kullandığı  imgelerle  dünyayı  aslına  sadık
            kalarak  betimlemeyi  arzu  etmiştir.  Gerçekçi  etütleri  yansıttığı  eserlerinde
            keskin bir doğallık ve yaşamın trajik etkisi vardır. En neşeli ve mutlu anları
            resmettiği  tablolarında  ise  hüzünlü  ve  melankolik  bir  hava  görülür.  İyi  bir
            gözlemci olan sanatçı, figürlerini gerçek hayattan almış ve onları yakından
            tanırcasına betimlemiştir. “Şam’a Dönüş” adlı eserini kariyerinin zirvesinde
            iken  yapmıştır.  Bu  eserde,  ilahi  bir  ışık  hüzmesinin  üzerine  yansımasıyla
            atından düşen ve bunun bir uyarı olduğunu düşünen Aziz Paul’un Hristiyan
            oluşu anlatılmıştır (Görsel 1.18).

            “Emmaus’ta Yemek” (Görsel 1.19), “San Mathew’in Çağırılışı”, “Thomas’ın
            Kuşkusu” sanatçının en önemli eserlerindendir.






                                                                               Görsel 1.18: Şam’a Dönüş, Caravaggio,
                                                                              1601, Santa Maria del Popolo Kilisesi, İtalya









                                                                             Din dışı resimler için günlük yaşamdan
                                                                             sahneler  seçer,  din  konulu  yapıtlarında
                                                                             da  halkın  içinden  seçtiği  kadın  ve
                                                                             erkekleri kullanır. Büyük, mitolojik olay-
                                                                             ları Roma kentinin günlük yaşamı içinde
                                                                             verir.  Caravaggio,  başroldeki  figürleri
                                                                             ışıkla  vurgulayarak  etkiyi  yükselten,
                                                                             böylelikle  de  resimlerinin  büyülü  bir
                                                                             havaya bürünmesini sağlayan ilk sanatçıdır.

                                                                                Gina Pischel, Sanat Tarihi Ansiklopedisi s. 466






                            Görsel 1.19: Emmaus’ta Yemek, Caravaggio, 1601,
                                     Ulusal Galeri, Londra


            20
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28