Page 24 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 24

1. ÜNİTE


                                                               Diego Velasguez (Diyego Velaskes) (1599-1660): Barok
                                                               Dönem’de  İspanya’da  tanınmış  olan  en  önemli  saray
                                                               ressamlarındandır. Portre çalışmalarında büyüklük, ger-
                                                               çeklik  ve  içtenliği  bir  arada  kullanmıştır.  Eserlerinde
                                                               güçlü  pozlar,  keskin  gözlem  anlayışı,  göz  alıcı  renkler
                                                               (pembe  ve  gümüş)  ön  plandadır  ve  ayrıca  ten  rengini
                                                               olduğu gibi vermesi sanatçının önemli özelliklerindendir.
                                                               İnsanları en doğal hâlleriyle tasvir eden sanatçı ışık ve
                                                               gölgeyi  ustaca  kullanmış,  dış  çizgileri  vurgulayarak
                                                               biçimi  çevre  ögelerinden  ayırmıştır.  Saray  ressamı
                                                               olmasına  karşın  günlük  yaşamdaki  çelişkileri  gösteren
                                                               gerçekçi konularda da çalışmıştır.


                                                               Sanatçının eserlerinde ışık, değişik tonların bıraktığı etki
                                                               aracılığı  ile  “optik  bir  gerçeklik”  yaratacak  biçimde
                                                               işlenmiştir (Görsel 1.20). Yakından bakıldığında karmaşık
                                                               gibi  duran  lekelerden  uzaklaşıldıkça  her  lekenin  anlam
                                                               kazandığı görülmektedir. Sanatçının önemli görevlerinden
                                                               birisi  de  kral  ve  ailesini  resmetmek  olmuştur.  Çalışma-
                                                               larında aile üyelerini; asil, ağırbaşlı, abartılı duygulu ve
                                                               aşırı  gösterişli  kıyafetler  içinde  göstermiştir.  “Arachne
                                                               Efsanesi”  (Görsel  1.21)  adlı  tablosunda  günlük  yaşamı
                                                               işleyen  sanatçı  “Breda’nın  Teslimi”  (Görsel  1.22)  adlı
                                                               çalışmasında  ise  yenilen,  dağınık  ve  morali  bozulmuş
                                                               Hollanda askerleri ile şık giyimli, düzenli, soylu ve galip
                                                               gelen  İspanya  askerlerini  tasvir  etmiştir.  Eserlerinden
                                                               bazıları  “Yumurta  Pişiren  Yaşlı  Kadın”,  “At  Üstünde
                                                               Dük”,  “Kraliçe  Mariana’nın  Portresi”,  “Nedimeler”  (Las
                  Görsel 1.20: Prens Carlos, Velasguez, 1636, Prado Müzesi, Madrid
                                                               Maninas), “Sevillalı Su Satıcısı” ve “Çarmıhtaki İsa” dır.




























                       Görsel 1.21: Arachne Efsanesi,  Velasguez, 1615,  Görsel 1.22: Breda’nın Teslimi, Velasguez, 1634-1635,
                               Prado Müzesi, Madrid                            Prado Müzesi, Madrid
               Peter Paul Rubens (1577-1640): Barok sanatın en etkili ve en iyi sanatçılarındandır. Hollandalı olan ressam aynı
               zamanda diplomat, akademisyen ve iş adamı olarak da tanınmıştır. Dinsel ve mitolojik konuları betimlediği tabloların-
               da atılgan, duygusal, dinç, gösterişli, süslü ve enerjik bir üslup görülmektedir. Mitolojik ya da dinsel bir konuyu tasvir
               ederken  figürlerin  canlılığına  ve  bedenselliklerine  yoğunlaşmış,  bu  yolla  doğaüstü  dünyayı  insan  deneyimlerinin
               kavrayışı içine almayı denemiştir. Kompozisyonlarında çizgiden ziyade renklendirmeye dikkat etmiş, resimlerinde
               antik dinamizme önem vermiştir. Eserlerinde güçlü hareket ve renk zenginliği ile “C”, “S” biçiminde düzenlenen
               kompozisyonlar dikkat çekmektedir.


                                                                                                          21
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29