Page 24 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 24
1. ÜNİTE
Diego Velasguez (Diyego Velaskes) (1599-1660): Barok
Dönem’de İspanya’da tanınmış olan en önemli saray
ressamlarındandır. Portre çalışmalarında büyüklük, ger-
çeklik ve içtenliği bir arada kullanmıştır. Eserlerinde
güçlü pozlar, keskin gözlem anlayışı, göz alıcı renkler
(pembe ve gümüş) ön plandadır ve ayrıca ten rengini
olduğu gibi vermesi sanatçının önemli özelliklerindendir.
İnsanları en doğal hâlleriyle tasvir eden sanatçı ışık ve
gölgeyi ustaca kullanmış, dış çizgileri vurgulayarak
biçimi çevre ögelerinden ayırmıştır. Saray ressamı
olmasına karşın günlük yaşamdaki çelişkileri gösteren
gerçekçi konularda da çalışmıştır.
Sanatçının eserlerinde ışık, değişik tonların bıraktığı etki
aracılığı ile “optik bir gerçeklik” yaratacak biçimde
işlenmiştir (Görsel 1.20). Yakından bakıldığında karmaşık
gibi duran lekelerden uzaklaşıldıkça her lekenin anlam
kazandığı görülmektedir. Sanatçının önemli görevlerinden
birisi de kral ve ailesini resmetmek olmuştur. Çalışma-
larında aile üyelerini; asil, ağırbaşlı, abartılı duygulu ve
aşırı gösterişli kıyafetler içinde göstermiştir. “Arachne
Efsanesi” (Görsel 1.21) adlı tablosunda günlük yaşamı
işleyen sanatçı “Breda’nın Teslimi” (Görsel 1.22) adlı
çalışmasında ise yenilen, dağınık ve morali bozulmuş
Hollanda askerleri ile şık giyimli, düzenli, soylu ve galip
gelen İspanya askerlerini tasvir etmiştir. Eserlerinden
bazıları “Yumurta Pişiren Yaşlı Kadın”, “At Üstünde
Dük”, “Kraliçe Mariana’nın Portresi”, “Nedimeler” (Las
Görsel 1.20: Prens Carlos, Velasguez, 1636, Prado Müzesi, Madrid
Maninas), “Sevillalı Su Satıcısı” ve “Çarmıhtaki İsa” dır.
Görsel 1.21: Arachne Efsanesi, Velasguez, 1615, Görsel 1.22: Breda’nın Teslimi, Velasguez, 1634-1635,
Prado Müzesi, Madrid Prado Müzesi, Madrid
Peter Paul Rubens (1577-1640): Barok sanatın en etkili ve en iyi sanatçılarındandır. Hollandalı olan ressam aynı
zamanda diplomat, akademisyen ve iş adamı olarak da tanınmıştır. Dinsel ve mitolojik konuları betimlediği tabloların-
da atılgan, duygusal, dinç, gösterişli, süslü ve enerjik bir üslup görülmektedir. Mitolojik ya da dinsel bir konuyu tasvir
ederken figürlerin canlılığına ve bedenselliklerine yoğunlaşmış, bu yolla doğaüstü dünyayı insan deneyimlerinin
kavrayışı içine almayı denemiştir. Kompozisyonlarında çizgiden ziyade renklendirmeye dikkat etmiş, resimlerinde
antik dinamizme önem vermiştir. Eserlerinde güçlü hareket ve renk zenginliği ile “C”, “S” biçiminde düzenlenen
kompozisyonlar dikkat çekmektedir.
21