Page 29 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 29

MODERNİZM ÖNCESİ BATI SANATINA BAKIŞ

            Andrea Palladio (Andıre Paladyo) (1508-1580), yaptığı çalışmalarla klasisizm akımının öncülerinden sayılmıştır. Yapmış
            olduğu eserlerde çevre ve yapı birbirlerine bağlı özelikleri ile ele alınmıştır. “Villa Rotonda” adlı yapı en ünlü eserlerinden
            birisidir. Bu eserin öne çıkan özelliklerinden birisi eserin dört cephesinin de aynı şekilde yapılmış olmasıdır. Eser Roma’daki
            ünlü Pantheon Tapınağı’nı anımsatırcasına yuvarlak bir merkezî çevrenin etrafına yerleştirilmiştir. Yeni Klasik Dönem’in
            önemli mimarları Robert Adam (Rabırt Edım), Pietro Bianchi (Piet Biyanki), Pierre Alexandre Vignon’dur (Pier Aleksandır
            Vignon).

              Araştırınız 1

              Barok,  rokoko  ve  neoklasik  akım  Osmanlı  mimarisini  hangi  yönlerden  etkilemiştir?  Araştırınız  ve  sonuçları  sınıfta
              arkadaşlarınızla paylaşınız.


            b) Resim

            Geçmişe  özlem  olarak  ortaya  çıkan  neoklasik  resimde  çizgisel  üsluplar  formla  bütünleşmiş,  antik  biçimler  öne
            çıkmıştır. Neoklasik resim anlayışında ışık-gölge, perspektif ve derinlikten çok rokokonun yapaylığına karşılık konular
            güçlenmiş; kahramanlık, cesaret, namus gibi ahlaki fikirler ön plana çıkmıştır. Sanatçılar tasvirlerinde kahramanlık
            hikâyelerini vermeye çalışmışlardır. Bu tasvirlerde önceki akımların çekici renk ve tonlarıyla oynanmış, akıcı ve esnek
            resimsel tekniklerinin yerine daha ciddi konuları içeren, daha derli toplu, daha nesnel bir anlayış benimsenmiştir.


            Jacgues Louis David (Yagues Lui David) (1748-1825): Neoklasik resmin kurucusu olan David
            aynı zamanda sanat danışmanlığı da yapmıştır. Eserlerinde belirsizliğe yer vermeyen sanatçının
            figürlerinde  mimikler  ve  vücut  dili  her  şeyi  anlatırcasına  tasvir  edilmiştir.  David’in  sanatında
            klasisizm  tümüyle  çizgisel  bir  sanata  dönüşmüştür.  Sanatçı,  resmi  bir  göz  ziyafeti  durumuna
            getiren  bütün  görsel  etkilere  ve  ödünlere  karşı  çıkmıştır.  Çalışmalarında  tasvire  önem  veren
            sanatçı; elleri, ayakları, püskülleri belirgin bir şekilde vererek insan vücudundaki parlaklığı ön
            plana çıkarmıştır. Kesinlik ve nesnellik yalnızca en belirgin olan esasları göstermek, bu yoğunluk
            içinde ifadesini bulan entelektüel enerji, yenilikçi orta sınıfın “stoacılığı” klasisizm ile son derece
            iyi  bir  şekilde  örtüşmektedir.  Eserlerinin  birçoğuna  Fransız  İhtilali  kahramanlarını  konu
            edinmiştir. Bu portrelerde direkt ve kararlı bakışlar vardır. Eserlerinde İlk Çağ etkileri ve arkeolojik
            doğrular  kendini  belli  etmektedir.  Sanatçının  önemli  eserleri  arasında  “Marat’ın  Ölümü”,
            “Napolyon’un Alpleri Geçişi” “Madam Recamier” gösterilebilir.


              Etkinlik 3
              “Horas Kardeşlerin Yemini” (Görsel 1.35) adlı çalışma David’in önemli eserleri arasında gösterilmektedir. Aşağıdaki metni
              okuyunuz, soruları cevaplayınız.

              David’in “Horas Kardeşlerin Yemini” adlı tablosu klasisizmin rokokoya karşı zaferinin anıtsal bir simgesi olarak ortaya
              çıkar. Fransız İhtilali’nin de desteklediği klasisizm, Devrim’in yurtseverlik ve yiğitlik ülkülerini, Romalı vatandaşlara özgü
              erdemleri ve cumhuriyetçi özgürlük düşüncelerini en iyi temsil eden akım olarak öne çıkmıştır. Eserde görülen özgürlük,
              vatan aşkı, yiğitlik ve kendini feda etme  duygusu akımın özelliklerini yansıtmaktadır.


                 1.  Metne göre eserin konusu nedir?
                 2.  Eseri  görsel  açıdan  incelediğinizde  karşılaş-
                    tığınız tezatlıklar nelerdir?
                 3.  Eserde Antik Yunan ve Roma etkilerinin kulla-
                    nıldığı unsurlar nelerdir?
                 4.  Görsele  göre  neoklasik  sanat  üslubunun
                    özellikleri nelerdir?







                                                         Görsel 1.35: Horas Kardeşlerin Yemini,1784, David, Louvre Müzesi, Paris




            26
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34