Page 32 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 32
1. ÜNİTE
Bireyciliği ve idealizmi savunan romantisizm akımı neoklasisizme tepki olarak ortaya çıkmıştır. Antik Çağ’ın
klasisizmi romantisizmden etkilenen sanatçılara göre fazla idealize olmuştur. Mecazi anlatımları tabiata yüklemek bu
dönemin en önemli özelliğidir. Tabiat resimleri Almanya’da sınırsızlığı ve hürriyeti simgelerken Fransa’da savaşların
getirdiği yıkımları anlatmak için kullanılmıştır. Akımın genel özellikleri arasında duygusallık, akıl dışıcılık, heyecan,
içgüdü, öznelcilik, sezgi, ifade, yalnızlık, doğa sevgisi, geçmişe özlem (Orta Çağ) gibi temalar yer almaktadır. Eugene
Delacroix (Yucin Delakrua) ve Goya gibi sanatçılar sağlam desen ve çizgiselciliğe karşı rengi ön plana çıkarmışlardır.
Delacroix, kompozisyonda renklerin daha etkileyici ve tanımlayıcı olduğunu savunmuş, doğu gezilerinde ışık
fenomenini daha derinlemesine inceleyebilme fırsatını yakalamıştır. Açık hava ressamlığını teşvik eden sanatçıların
önde gelenlerindendir. Motiflerinde de çokça doğu unsurları ve figürleri kullanan Delacroix, Fransız zihninin egzotik
ve yabancı şeylere olan özlemini yansıtmıştır (Görsel 1.43, 1,44). İspanyol sanatçı Goya ise bilinmeyen bir dünyaya
ait sahneler çalışırken “İspanya İç Savaşı”nın dramatik anlarını eserlerinde canlandırmaya çalışmıştır. Fransız
ordusunun İspanya’yı işgali, işgalcilerin Madrid’de birçok masum kişiyi kurşuna dizmesi Goya’yı derinden
etkilemiştir. Goya, bu toplu kırımı konu olan “3 Mayıs 1808” adlı yapıtında zafer sarhoşu Fransızların aksine savaşın
neden olduğu felaket ve haksızlıklara vurgu yapmıştır. Dönemin önemli sanatçıları John Cohnstable (Jon Konstaybıl)
(1776-1837), William Turner (Wilyım Törnır) (1775-1851) William Blake (Wilyım Blayk) (1757-1827), Antoine Jean
Gros’tur (Antuan Jen Gros) (1771-1835).
Görsel 1.43: Cezayirli Kadınlar, Delacroix, Görsel 1.44: Fas Sultanı ve Heyeti, Goya, 1862,
1834, Louvre Müzesi, Paris Emil Georg Bührle Kolleksiyonu, Zürich (Zürih)
Francisco Goya (1746-1828): Yaşadığı dönemin en güçlü sanatçılarından olan İspanyol ressamdır. Romantisizm resim
akımının öncülerinden ve aynı zamanda karikatürist olan sanatçı saray ressamlığı da yapmıştır. Yerleşik resim
anlayışının aksine kendine özgü formülleri olan sanatçı resim alanındaki yenilikçi kişiliği ile tanınmıştır. Portre
çalışmaları ile de tanınan Goya, kendisinden sonra gelen 19. yüzyıl sanatçılarını etkilemiştir. Fransız aydınlanmacı-
lığından etkilenmiş, görünüm ve tutum en çok ilgisini çeken alanlar olmuştur. İspanyol halk yaşamını, haydutları, renkli
karnavalları, boğa güreşlerini, insanların umudunu, yaşını, hayal kırıklığını, saflığını ve insanın insana yaptığı eziyetleri
renkli ve dramatik bir şekilde anlatmıştır. Bu nedenle Fransa’nın İspanya’yı işgal etmesini konu alan çok sayıda gravür
çalışması yapmıştır. “Giyinik Maya” (Görsel 1.45), “Çıplak Maya”, “Uçan Balon”, “Salıncak”, “Kraliçe” eserlerinden
bazılarıdır.
Görsel 1.45: Giyinik Maya, Goya, 1800,
Prado Müzesi, Madrid
29