Page 30 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 30

1. ÜNİTE


                Ziyareti tamamlayanlar: Müritleri üzgün bir  Koridordaki adam Apollodos’tur. Sokrates onu  Kâseyi tutan adam:  Ölüme şahitlik etmesi
                 şekilde mekânı terk ederken gölge içinde  yanından uzaklaştırmıştır. Yas tutar hâlde  için gönderilen görevlidir. Verilen cezanın
                 bilinmeyen bir yere doğru yürümektedir.  ve gölgelerin içine yerleştirilmiştir.  adaletsizliğini temsil etmektedir.




















































                 Platon: Sahnede yaşanan trajediyi sadece  Sokrates’in eli: Son saatlerini ruhun ölümsüzlüğünü  Oturan adam:  Sokrates’in en yakın
                Platon sakin karşılamıştır. Sahnedeki drama  tartışarak geçirmektedir. Eli ile sonsuz varlık  arkadaşlarından olan Crito’dur.
                sırtını dönmüş ve derin düşünceye dalmıştır. dünyasının olduğunu belirtmektedir. Sağ eli ile de zehir
                                             kâsesini almaktadır ve soğukkanlı bir duruşa sahiptir.
                                    Görsel1.36: Sokrates’in Ölümü, David, 1787, Metropolitan Müzesi, New York, ABD
               Sanatçının  “Sokrates’in  Ölümü”  (Görsel  1.36)  adlı  tablosu  en  önemli
               eserlerinden biridir. Sokrates savunduğu fikirler yüzünden “Atinalı gençleri
               kötü etkilemek” suçu ile hüküm giymiştir. Sözlerini geri alması şartı ile idam-
               dan kurtulup sürgüne gönderilmeyi kabul etmeyen Sokrates idama mahkûm
               edilmiştir.  Bu  eserde  neoklasik  sanatın  kendine  has  özelliklerinden  olan
               kahramanlık teması işlenmiştir. Sokrates’in enerjik duruşu ile yanındakilerin
               hüzünlü figürleri tezatlık teşkil etmektedir.
               Ressam David’in öğrencilerinden olan Jean Auguste Dominique İngres (Jan
               Agusto Dominik İngers) (1780-1867) model üzerinden yaptığı çalışmalarla
               tanınmıştır.  Yapmış  olduğu  tarihî  resimleri  portrelerinden  üstün  tutan
               sanatçı  geometriye  önem  vermiş,  desenlerini  çizgi  ile  sonlandırmıştır.
               Çalışmalarında çarpıcı etki oluşturmak için fon kısımları gölge biçiminde
               uygulamıştır (Görsel 1.37). “Türk Hamamı”, “Köle ile Odalık”, “Kaynak”
               ve  “Homeros’un Tanrılaştırılması” sanatçının eserlerinden bazılarıdır.  Görsel 1.37: Madam Moitessier, Ingres,
                                                                                 1856, Ulusal Sanat Galerisi, Washington

                                                                                                          27
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35