Page 30 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 30
1. ÜNİTE
Ziyareti tamamlayanlar: Müritleri üzgün bir Koridordaki adam Apollodos’tur. Sokrates onu Kâseyi tutan adam: Ölüme şahitlik etmesi
şekilde mekânı terk ederken gölge içinde yanından uzaklaştırmıştır. Yas tutar hâlde için gönderilen görevlidir. Verilen cezanın
bilinmeyen bir yere doğru yürümektedir. ve gölgelerin içine yerleştirilmiştir. adaletsizliğini temsil etmektedir.
Platon: Sahnede yaşanan trajediyi sadece Sokrates’in eli: Son saatlerini ruhun ölümsüzlüğünü Oturan adam: Sokrates’in en yakın
Platon sakin karşılamıştır. Sahnedeki drama tartışarak geçirmektedir. Eli ile sonsuz varlık arkadaşlarından olan Crito’dur.
sırtını dönmüş ve derin düşünceye dalmıştır. dünyasının olduğunu belirtmektedir. Sağ eli ile de zehir
kâsesini almaktadır ve soğukkanlı bir duruşa sahiptir.
Görsel1.36: Sokrates’in Ölümü, David, 1787, Metropolitan Müzesi, New York, ABD
Sanatçının “Sokrates’in Ölümü” (Görsel 1.36) adlı tablosu en önemli
eserlerinden biridir. Sokrates savunduğu fikirler yüzünden “Atinalı gençleri
kötü etkilemek” suçu ile hüküm giymiştir. Sözlerini geri alması şartı ile idam-
dan kurtulup sürgüne gönderilmeyi kabul etmeyen Sokrates idama mahkûm
edilmiştir. Bu eserde neoklasik sanatın kendine has özelliklerinden olan
kahramanlık teması işlenmiştir. Sokrates’in enerjik duruşu ile yanındakilerin
hüzünlü figürleri tezatlık teşkil etmektedir.
Ressam David’in öğrencilerinden olan Jean Auguste Dominique İngres (Jan
Agusto Dominik İngers) (1780-1867) model üzerinden yaptığı çalışmalarla
tanınmıştır. Yapmış olduğu tarihî resimleri portrelerinden üstün tutan
sanatçı geometriye önem vermiş, desenlerini çizgi ile sonlandırmıştır.
Çalışmalarında çarpıcı etki oluşturmak için fon kısımları gölge biçiminde
uygulamıştır (Görsel 1.37). “Türk Hamamı”, “Köle ile Odalık”, “Kaynak”
ve “Homeros’un Tanrılaştırılması” sanatçının eserlerinden bazılarıdır. Görsel 1.37: Madam Moitessier, Ingres,
1856, Ulusal Sanat Galerisi, Washington
27