Page 25 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 25

MODERNİZM ÖNCESİ BATI SANATINA BAKIŞ

            Barok  sanatta  biçim  bozmayı  ilk  kez  Rubens
            denemiştir.  Tablolarında  renk  ve  hareket  ögelerini
            ışık-gölge  ile  güçlendiren  sanatçı  kendine  özgü  bir
            anlatımı  tercih  etmiştir.  “Kızının  Portresi”nde
            görülen insan tenine özgü renk karışımını başarılı bir
            şekilde uygulamıştır (Görsel 1.25 ). Burada kızının
            yüzünü  canlıymış  gibi  tasvir  eden  sanatçı,  neşeli
            ifadeyi  ve  saç  dalgalarını  verirken  ışık-gölgeden
            faydalanmıştır.

            Eserlerinden bazıları “Amazonlar ve Yunanların Savaşı”,
            “Samson  ve  Delilah”,  “Aşk  Bahçesi”,  “Venüs  İle
            Adonis”, “Paris’in Yargılanması”, “Masumların Katli”
            ve “Çarmıhtan İndiriliş”tir.                    Görsel 1.25: Kızının Portresi, Rubens, 1618,
                                                                Gemaldegalerie, Lihtenştayn
            Hermes  Van Rijn Rembrandt  (1606-1669):  Hollanda’nın  yetiştirdiği  en  önemli  ressam  ve  baskı  ustalarından
            birisidir.  Eserlerindeki konuları genellikle İncil tarihi, portreler ve manzara çalışmaları oluşturmaktadır. Sanatçının
            insana dair her şeyin güzel yanını görme konusunda eşsiz bir yeteneği vardır. En şiddetli konuları tasvir ederken hiç
            ürkmemiş hatta kendine özgü yeteneği ile sanat tarihinin en önemli otoportrecilerinden birisi olarak kabul edilmiştir.
            Sanatın eziyetli, içe dönük, etkileyici ve romantik yönünü eserlerinde yansıtmıştır. Işık-gölge arasındaki tezatlığı
            portre çalışmalarında da yansıtmıştır. Genellikle yaşlı kişileri konu edindiği portre çalışmalarında ışık daima yüze
            vurmuş, yüzde bulunan kırışıklıklar dahi belli olmuştur. Tablolarında bulunan figürlerin daha fark edilebilir olması
            için ışığı daima onların olduğu yöne doğru vermiştir.





























                         Görsel 1.23: Gece Devriyesi, Rembrandt, 1642,     Görsel 1.24: Otoportre, Rembrandt, 1669,
                                Rijk Müzesi, Amsterdam                           Ulusal Galeri, Londra
            Sanatçı; eserlerinde zengin tezatlıklar içindeki
            ışık-gölge, parlak ve donuk renkler, çok çeşitli
            pozlar,  yüz  ifadeleri  ile  resim  alanına  farklı
            yönlerden giren ve çıkan hareketleri kullanarak
            gözü bir o yana bir bu yana çeken karmaşık bir   Mona  Lisa  bile  sonsuza  dek  gülemez.  Oysa  Rembrandt’ın  üstün  portre-
            mekân tasarımı içinde, nefes kesici bir atmosfer   lerinde kendimizi gerçek karşısında buluruz. Onların ılıklığını, ilgi gerek-
            yaratma çabasındadır. Sanatçının “Gece Devri-  sinimlerini, yalnızlık ve acılarını duyumsarız. Rembrandt’ın özportrelerinden
                                                    çok  iyi  tanıdığımız  bu  keskin  ve  değişmez  bakışlar  herhâlde  insanın
            yesi”  adlı  çalışması  ışık-gölge  karşıtlığını   yüreğine işleyebiliyordu.
            yansıtan önemli yapıtlarındandır (Görsel 1.23 ).                         E.H. Gombrich, Sanatın Öyküsü s.332
            Eserlerinden bazıları “Otoportre” (Görsel 1.24 ),
            “Doktor Tulph’un Anatomi Dersi”, “Hastaları
            İyileştiren İsa”, “Üç Çarmıh”, ve “Samson’un
            Kör Edilişi”dir.


            22
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30