Page 28 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 28

1. ÜNİTE


               Ç) KLASİSİZM-NEOKLASİSİZM (Yeni Klasikçilik)

                                                             Klasisizm Rönesans dönemi sanatı geleneklerini benimseyen
                 Fark Ediniz 2
                                                             eserler  verme  anlayışındaki  sanat  akımıdır.  16.  yüzyılın
                                                             başlarında  İtalya’da, 17. Yüzyılda ise Fransa ve diğer Avrupa
                 Aşağıda Roma Dönemi (Görsel 1.31, 1.32) ile Neoklasi-
                 sizm Dönemi’nde (Görsel 1.33) ve Barok Dönemi’nde   ülkelerinde görülmüştür. Klasisizm akımın sanatçıları çalış-
                 (Görsel 1.34) yapılan eserlerin görselleri verilmiştir. Bu   malarında perspektif, ışık-gölge, plan,ölçü, ve kompozisyon
                 eserleri cephe düzeni açısından karşılaştırınız ve neokla-  gibi resim sanatının temel kurallarına bağlı kalarak çalışmalar
                 sisizm akımının bu eserlerden hangi yönlerden etkilenmiş   yapmışlardır. Aristokrasinin  sanatı  olarak  da  bilinen    akım
                 olabileceği  hakkındaki  görüşlerinizi  arkadaşlarınızla   soyluluk,  akılcılık,  uyum,  sınırlılık,  evrensellik,  denge  ve
                 paylaşınız.                                 güzellik  gibi unsurları barındırmaktadır.  18. yüzyılın ikinci
                                                             yarısından  itibaren  Klasisizm  akımı  antik  sanata  dönüş
                                                             anlayışındaki Neoklasisizme ilham kaynağı olmuştur. Fransız
                                                             İhtilali’nden  sonra  milliyetçilik  duygularının  ağır  bastığı
                                                             romantik  resimler  yapılmaya  başlanmıştır.  Bu  çalkantılı
                                                             yıllarda Paris’te ortaya çıkan ve Jacgues Louis David’in  (Jak
                                                             Luis  Dayvid)  öncülük  ettiği  yeni  bir  sanat  üslubu  ortaya
                                                             çıkmıştır. Antikiteyi  (Eski Yunan  ve  Roma)  ve  onun  yüce
                                                             değerlerini  yeniden  canlandırmayı  amaç  edinen  bu  yeni
                                                             üsluba  neoklasik  sanat  akımı  denmiştir.  Neoklasisizm
                                                             1770-1830 yılları arasında Avrupa’da özellikle de Fransa’da
                                                             etkili  olmuştur.  Bu  akım  sanatçıları  rasyonellik  ve  akıl
                         Görsel 1.31: Concordio Tapınağı, İtalya
                                                             tarafından idare edilen bir sanat özlemi duymuşlardır.
                                                             Rokoko akımının aşırı süslemeci anlayışına bir tepki olarak
                                                             ortaya  çıkan  neoklasisizmde  Antik  Çağ’a  ait  olduğu
                                                             düşünülen mutlak ve sıkı standartlardaki sanat anlayışına
                                                             geri dönüş bilinçli olarak ele alınmıştır.  Sanatçılar barok
                                                             öncesi dönemlerdeki saf güzelliğe yönelmiş; abartılı, şaşalı
                                                             eserler  vermekten  kaçınmışlardır.  Kazılar  sonuncunda
                                                             ortaya  çıkarılan  Herculanium  (Herkülanum)  ve  Pompei
                                                             şehirleri  ile  klasik  dünyaya  duyulan  ilgi  de  artmıştır.
                                                             Özellikle  Alman  sanat  tarihçisi  ve  kuramcısı  Johann
                         Görsel 1.32: Madaleine Kilisesi, Fransa  Winckelmann  (Jon  Winkelman)  Yunan  sanatının  asil
                                                             sadeliğini ve sakin ihtişamını ısrarcı bir şekilde savunarak
                                                             bu dönem sanatçılarını etkilemiştir.

                                                             a) Mimari

                                                             Antik Çağ’a duyulan ilgi mimari eserlerde de kendini açık
                                                             bir  şekilde  belli  etmiştir.    Bu  dönemde Antik  Yunan  ve
                                                             Roma dönemlerinde yapılan mimari eserler incelenmiş, bu
                                                             eserlerin  kopyaları  yapılmıştır.  Özellikle  zafer  takları,
                                                             tiyatrolar,  tapınaklar  ve  saraylar  incelenerek  bu  yapıları
                                                             yeniden yorumlama yolu tercih edilmiştir.  Bu dönemde kır
                        Görsel 1.33: Karrausel Zafer Takı, Almanya
                                                             evleri,  belediye  binaları,  köşkler  ve  koruların  inşalarında
                                                             Klasik Dönem yansımaları görülmüştür. Mimari eserlerin
                                                             cephelerindeki düz çizgiler, Klasik Yunan Dönemi sütun-
                                                             ları,  kemer,  alınlık  ve  friz  (duvar  süsleri)    gibi  mimari
                                                             ögeler  yeniden  yorumlanmıştır.  Yapılar  sade,  düzenli  ve
                                                             ölçülü olarak inşa edilirken form her şeye hâkim olmuştur.
                                                             Eserlerdeki  şekiller  birbirlerinden  ayrılmış,  cephelerde
                                                             yeniden kavranabilen yan yana pencereler ortaya çıkmıştır.
                                                             Yapılardaki  yanılsamalar  ortadan  kalkmıştır.  Eserlerdeki
                                                             şekil, sağlamlık ve kalıcılık önemli hâle gelmiş ve şekillerin
                                                             üstünlüğü  cephelerde  kendini  belli  etmiştir.  Klasik
                            Görsel 1.34: Villa Pasini, İtalya  mimaride  düz  çizgi  ve  doğru  açı  kullanımı  sadeliği  de
                                                             beraberinde getirmiştir.


                                                                                                          25
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33