Page 31 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 31

MODERNİZM ÖNCESİ BATI SANATINA BAKIŞ

            c) Heykel

              Fark Ediniz 3

              Aşağıda Antik Yunan (Görsel 1.38), Roma (Görsel 1.39) ve  Neoklasisizm (Görsel 1.40, 1.41) dönemlerine ait heykel örneklerinden
              görseller verilmiştir. Örnekleri; konu, biçim, anatomi, oran ve kullanılan malzeme açısından değerlendiriniz.





















                Görsel 1.38: Disk Atan Adam,  Görsel 1.39: İmparator Agustus,  Görsel 1.40: La Fayetta,  Görsel 1.41: George Washington,
                   Ulusal Müze, Roma     Vatikan Müzesi, Roma    Athenaum, Boston       Virginia, Amerika


            Konularını Antik Yunan mitolojisi, Roma heykelleri, özgürlük
            ve  kahramanlığın  oluşturduğu  klasik  heykel  sanatında  barok
            sanatın dinamik ve hareketli figürlerinin yerini; durgun, sakin,
            ağırbaşlı  heykeller  almıştır.  Akıl  ön  plana  çıkarılarak  daha
            dengeli ve ölçülü eserler verilmiştir. Sanatçılar doğa gözlem-
            lerinin  yanı  sıra  iç  ve  dış  gerçekliğin  betimlenmesine  önem
            vermiştir.  Heykellerin  en  belirgin  özellikleri  biçim  düzenle-
            meleri ve akıcı olarak yapılan çizgileridir. Heykel çalışmalarında
            Antik Çağ, Yunan ve Roma heykelleri örnek alınmıştır. Heykel
            yapımında kullanılan temel malzeme ise mermerdir. Mermerler
            eserlerin daha parlak görünmesi için cilalanmıştır. Bu dönemin
            önemli heykelcileri arasında Antonio Canova (Antoni Canova),
            Jean Antoine Hudon (Jan Antoni Hudon) (Görsel 1.42), Albert
            Bertel  Thorvaldsen  (Albırt  Bertel  Torvaltsen),  Thomas  Bank
            (Tamıs Benk) gösterilmektedir.

            Eugene  de  Blaas  (Öjene  de Blas) (1843-1931):  Akademik
            Klasisizm  akımının  önde  gelen  İtalyan  ressamlarındandır.
            Babasından  resim  dersleri  alan  sanatçı  eserlerinin  çoğunu
            Venedik'te  yapmıştır.  Eserlerinde  genellikle  Venedik’in  günlük
            yaşamını  konu  edinen  sanatçı  bu  tür  çalışmaların  öncülerinden
            kabul edilmiş,  ilk sergisini bu şehirde açmıştır. Blaas çalışmaların-
            da Venedik sosyetesinin yaşantıları ile ilgili tablolar yapmıştır. Bu
            çalışmalarının  yanı sıra  günlük yaşamla ilgili portreler ve şehir
            kesitli  tablolar  yapmıştır.  Eserleri  arasında  “Çiçek  Sepetli  ve
            Leylak Rengi Elbiseli Kız” ve “Su Taşıyan Kız” bulunmaktadır.  Görsel 1.42: Woltaire, Houdon,
                                                                          1781, Bibliothegue de Paris, Fransa
            D) ROMANTİSİZM
            1800-1900 yılları arasında resim, şiir ve edebiyat alanlarında etkisini göstermiş olan sanat akımıdır. Adını Orta Çağ
            “romans”larından  (Latin  kökenli  öykü  ve  söylence)  alan  romantisizm  akımı  yaklaşık  yüz  yıl  boyunca  özellikle
            İngiltere, Almanya ve Fransa başta olmak üzere Avrupa’nın büyük bir kısmında etkili olmuştur. Bu dönemde salt
            rasyonelliğe ve akla güvenmeyen sanatçılar; ruhun, hayallerin ve duyguların önemini vurgulamayı amaç edinmişlerdir.
            Akıldan çok duygulara seslenen romantsizm; heyecan, coşku ve özgürlük tutkularını dile getiren bir akımdır.



            28
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36