Page 31 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 31
MODERNİZM ÖNCESİ BATI SANATINA BAKIŞ
c) Heykel
Fark Ediniz 3
Aşağıda Antik Yunan (Görsel 1.38), Roma (Görsel 1.39) ve Neoklasisizm (Görsel 1.40, 1.41) dönemlerine ait heykel örneklerinden
görseller verilmiştir. Örnekleri; konu, biçim, anatomi, oran ve kullanılan malzeme açısından değerlendiriniz.
Görsel 1.38: Disk Atan Adam, Görsel 1.39: İmparator Agustus, Görsel 1.40: La Fayetta, Görsel 1.41: George Washington,
Ulusal Müze, Roma Vatikan Müzesi, Roma Athenaum, Boston Virginia, Amerika
Konularını Antik Yunan mitolojisi, Roma heykelleri, özgürlük
ve kahramanlığın oluşturduğu klasik heykel sanatında barok
sanatın dinamik ve hareketli figürlerinin yerini; durgun, sakin,
ağırbaşlı heykeller almıştır. Akıl ön plana çıkarılarak daha
dengeli ve ölçülü eserler verilmiştir. Sanatçılar doğa gözlem-
lerinin yanı sıra iç ve dış gerçekliğin betimlenmesine önem
vermiştir. Heykellerin en belirgin özellikleri biçim düzenle-
meleri ve akıcı olarak yapılan çizgileridir. Heykel çalışmalarında
Antik Çağ, Yunan ve Roma heykelleri örnek alınmıştır. Heykel
yapımında kullanılan temel malzeme ise mermerdir. Mermerler
eserlerin daha parlak görünmesi için cilalanmıştır. Bu dönemin
önemli heykelcileri arasında Antonio Canova (Antoni Canova),
Jean Antoine Hudon (Jan Antoni Hudon) (Görsel 1.42), Albert
Bertel Thorvaldsen (Albırt Bertel Torvaltsen), Thomas Bank
(Tamıs Benk) gösterilmektedir.
Eugene de Blaas (Öjene de Blas) (1843-1931): Akademik
Klasisizm akımının önde gelen İtalyan ressamlarındandır.
Babasından resim dersleri alan sanatçı eserlerinin çoğunu
Venedik'te yapmıştır. Eserlerinde genellikle Venedik’in günlük
yaşamını konu edinen sanatçı bu tür çalışmaların öncülerinden
kabul edilmiş, ilk sergisini bu şehirde açmıştır. Blaas çalışmaların-
da Venedik sosyetesinin yaşantıları ile ilgili tablolar yapmıştır. Bu
çalışmalarının yanı sıra günlük yaşamla ilgili portreler ve şehir
kesitli tablolar yapmıştır. Eserleri arasında “Çiçek Sepetli ve
Leylak Rengi Elbiseli Kız” ve “Su Taşıyan Kız” bulunmaktadır. Görsel 1.42: Woltaire, Houdon,
1781, Bibliothegue de Paris, Fransa
D) ROMANTİSİZM
1800-1900 yılları arasında resim, şiir ve edebiyat alanlarında etkisini göstermiş olan sanat akımıdır. Adını Orta Çağ
“romans”larından (Latin kökenli öykü ve söylence) alan romantisizm akımı yaklaşık yüz yıl boyunca özellikle
İngiltere, Almanya ve Fransa başta olmak üzere Avrupa’nın büyük bir kısmında etkili olmuştur. Bu dönemde salt
rasyonelliğe ve akla güvenmeyen sanatçılar; ruhun, hayallerin ve duyguların önemini vurgulamayı amaç edinmişlerdir.
Akıldan çok duygulara seslenen romantsizm; heyecan, coşku ve özgürlük tutkularını dile getiren bir akımdır.
28