Page 33 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 33

MODERNİZM ÖNCESİ BATI SANATINA BAKIŞ

            E) REALİZM (Gerçekçilik)

            Bilim, sanayi ve teknolojide gerçekleşen gelişmeler insanlar arasında bir ilerleme umudu yaratmış ve bunun sonucun-
            da görsel olanın tek gerçek olduğu pozitivist bir düşünce oluşmuştur. 19. yüzyılın ortalarında ortaya çıkan ve Almanya,
            Rusya, Hollanda ve Amerika’da görülen realizm akımı sanat ve edebiyat alanlarında etkili olmuştur. Realizm akımının
            önderi “Resim somut bir sanattır ve sadece gerçek olanı içermektedir.” diyen Gustave Courbet’tir (Gustav Kurbe).
            Realist sanatçılar; Antik Yunan ve Roma dönemlerine hayranlık duyan, klasisizm ile Orta Çağ’ın sakinliğine özenen
            ve hayal güçlerine sığınan romantisizm sanatçılarının aksine yaşanılan anı ve ortamı yücelterek gerçeği olduğu gibi
            yansıtmaya çalışmışlardır. Realistlere göre gerçek ve sosyal olaylar dikkatlice izlenmelidir. Sanatın amacı ideal ve
            estetik olanın yerine gerçek olanı göstermektir. Akımın sanatçıları sadece sanat alanında değil sosyal alanda da oluşan
            yapaylığı sona erdirme amacı taşımışlardır.



















                         Görsel 1.46: Irgatlar, Millet, 1857,         Görsel 1.47: Üçüncü Sınıf Vagon, Daumier,
                             Dorsay Müzesi, Paris                             1864, Baltimore
            Sanatçıların  konularını  genellikle    portreler,  gündelik  yaşamlar,  toplumsal  gerçekler,  yozlaşma,  yoksulluk,  insan
            duyguları  ve    doğal  manzaralar  oluşturmuştur  (Görsel  1.46,  1.47). Akımın  sanatçıları  arasında  Gustave  Courbet
            (Güstav Courbe) (1819-1877), Honore Daumier (Hono Dami) (1808-1879), Jean François Millet (Jan Fransua Mile)
            (1814-1875), Baptiste Camille Carot (Baptiste Gami Kahot) (1796-1875), Pier Auguste Renoir (Piyer Agusto Renuva)
            (1841-1919) ve John Jonstable  (Jon Jonstaybl) (1776-1837) bulunmaktadır.

              Bilgi Notu 1

              Barbizon Okulu: Paris yakınlarında bulunan Fontainebleau (Fontanbileu) ormanının çevrelediği Barbizon köyü civarında
              yaşayan aydınlanmacı sanatçıların kurduğu sanat okuludur. Bu okulun sanatçılarının çalışma konuları genellikle Fontainebleau
              ormanı  ve  çevresidir.  Bu  okulun  sanatçıları  doğada  ve  açık  havada  çalışma  geleneğini  başlatmışlardır. Akımın  kurucusu
              Theodore Rousseau’dur (Teodo Husso). Borbizon Okulu sanatçıları doğa ve manzarada insan etkisi olmadan gördüklerini
              çizmeyi amaçlamışlardır. Bu nedenle “açık hava” resmi kavramı ortaya çıkmıştır. Gözleme bağlı kalmak, atmosfer ve ışık
              etkilerine önem vermek, doğaya hayran ve tutkun olmak akımın sanatçılarının özeliklerindendir.



            Jean François Millet (1814-1875): Manzara resminden
            figüre  geçen,  çalışmalarında  endüstrileşmeyle  birlikte
            yok  olmaya  başlayan  köy  yaşamının  son  karelerini
            yansıtan Fransız resim sanatçısıdır. Yapıtlarında mütevazı
            şekilde tarlalarda çalışan kadın ve erkekleri tüm gerçek-
            liği ile tasvir etmiştir. Eserlerine köylülerin haysiyetini,
            sert  mizacını  yansıtırken  bunlara  dramatik  ve  simgesel
            anlamlar  yüklememiş  aksine  eserlerinde  sakinlik  ve
            dinginlik  hâkim  olmuştur.  Sanatçı  “Sürüsü  ile  Birlikte
            Çoban”  adlı  çalışmasında  toprak  rengi  tonlarındaki
            renkleri  kullanarak  resimlerinde  karanlık,  karamsar  ve
            melankolik bir atmosfer yaratmıştır. Bu tabloda sürüsü ile
            yalnız bir şekilde olan çoban düşüncelere dalmış bir figür
            olarak tasvir edilmiştir (Görsel 1.48). “Harman Savuran”,
            “Ekmek Pişiren Kadın”, “Angelus” “Tohum Eken”, “Çalılık
            ve Köylü Kızlar” sanatçının eserlerinden bazılarıdır.    Görsel 1.48: Sürüsü ile Birlikte Çoban, Millet,
                                                                           1864, Orsay Müzesi, Paris


            30
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38