Page 20 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 20

1. ÜNİTE



                 Etkinlik 2

                 Aşağıdaki tabloda Rönesans Dönemi’nin (Görsel 1.10 ) ve maniyerizm akımının (Görsel 1.11) bazı özellikleri verilmiştir. Verilen
                 örneğe göre boş bırakılan yerleri doldurunuz.

                                               RÖNESANS                            MANİYERİZM






                      Rönesans
                    (Görsel 1.10)
                    ve Maniyerizm
                     (Görsel 1.11)
                   Dönemi Eserlerini
                    Karşılaştırma






                                        Görsel 1.10: Madonna, Raphael, 1513,  Görsel 1.11: San Giovanni Evangelista ve San Francesco,
                                            Gömal Galerisi, Dresden         El Greco, 1600, U zzi Galerisi, Floransa
                       Konu                  Mitolojik (Dinsel)                       Dinsel
                       Oran                  İdealize, Kusursuz
                    Kompozisyon                                                   Dağınık, Huzursuz
                       İçerik                  Normal, İdeal
                       Madde                     Doğal

                       Renk                                                         Mat Renkler
                      Manzara                    Doğal



               B) BAROK
               Avrupa  17  ve  18.  yüzyıllarda  amansız  çatışmaların  ve  şiddetli  savaşların  olduğu  bir  dönem
               yaşamıştır.  Buna  rağmen  bu  dönemde  akıl  ve  imgelem,  bilimsel  araştırmalar  ile  sanatsal
               yaratıcılık ön planda tutulmuştur. Barok, 1580-1750 yılları arasında Avrupa’da görülmüş ve
               Rönesans  sanat  anlayışına  tümüyle  karşıt  şekilde  gelişmiş  bir  sanat  akımıdır.  Özellikle
               Roma’da etkin olan barok sanat daha sonraları Avrupa’nın çeşitli ülkelerinde etkisini göster-
               miştir. Resim, heykel, mimari, müzik ve edebiyat alanlarında etkili olan barok kendine has bir
               anlayış ortaya koymuştur.

               Barok,  Portekiz  dilindeki  “barucca”  sözcüğünden  gelmektedir.  Barok,  kendisinden  sonra  gelen
               sanat eleştirmenlerinin sanatı aşağılamak amacıyla da kullandıkları bir sözcüktür. Mecazi olarak ise
               garip, gülünç ve tutarsız anlamlarına gelmektedir. Barok, Klasik Dönem idealizminin yerini sakin
               bir güzelliğe bıraktığı 16. yüzyılın sonunda moda olan yapmacık üsluba tepki olarak ortaya çıkmıştır. Barok sanat,
               Rönesans Dönemi’ndeki denge kavramının ve uyumlu ölçülerin tam tersi olan, büyük biçim karşıtlıkları ile yaşam
               bulan bir hareketliliktir. Bu dönemde mimari, heykel, resim, ışık ve gölgenin birleşmesiyle yeni bir mekân duygusu
               elde edilmiştir. Barok sanat; karmaşık gibi görünen ancak sistematik bir tasarım, renk, ışık ve gölgenin gösterişli bir
               şekilde  ifade  edilmesidir.  Rönesans  Dönemi’nden  farklı  olarak  daha  açık  ve  serbest  bir  üsluba  sahiptir.  Barok
               sanatçıları aşırı süsleme, ölüm korkusu, yaşama sevinci, yaşadığımız dünya, öbür dünya gibi antitez ve karşıtlık içeren
               konulara büyük ilgi duymuştur. Barok sanatçılarını imparatorlar, krallar, papalar ve prensler kendi saraylarına çekmek
               için büyük çaba sarf etmiş ve bu dönemde sanatçılar güçlü bir şekilde himaye edilmiştir. Bu himaye edilmenin sonucu
               olarak sanatçılar kilise ve devlet  hizmetinde mucize ve görkemin mitolojisini yaratmışlardır. Barok sanat bu yönüyle
               saray ve kilise sanatının gösterişli bir yansıması olarak karşımıza çıkmıştır.




                                                                                                          17
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25