Page 20 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 20
1. ÜNİTE
Etkinlik 2
Aşağıdaki tabloda Rönesans Dönemi’nin (Görsel 1.10 ) ve maniyerizm akımının (Görsel 1.11) bazı özellikleri verilmiştir. Verilen
örneğe göre boş bırakılan yerleri doldurunuz.
RÖNESANS MANİYERİZM
Rönesans
(Görsel 1.10)
ve Maniyerizm
(Görsel 1.11)
Dönemi Eserlerini
Karşılaştırma
Görsel 1.10: Madonna, Raphael, 1513, Görsel 1.11: San Giovanni Evangelista ve San Francesco,
Gömal Galerisi, Dresden El Greco, 1600, U zzi Galerisi, Floransa
Konu Mitolojik (Dinsel) Dinsel
Oran İdealize, Kusursuz
Kompozisyon Dağınık, Huzursuz
İçerik Normal, İdeal
Madde Doğal
Renk Mat Renkler
Manzara Doğal
B) BAROK
Avrupa 17 ve 18. yüzyıllarda amansız çatışmaların ve şiddetli savaşların olduğu bir dönem
yaşamıştır. Buna rağmen bu dönemde akıl ve imgelem, bilimsel araştırmalar ile sanatsal
yaratıcılık ön planda tutulmuştur. Barok, 1580-1750 yılları arasında Avrupa’da görülmüş ve
Rönesans sanat anlayışına tümüyle karşıt şekilde gelişmiş bir sanat akımıdır. Özellikle
Roma’da etkin olan barok sanat daha sonraları Avrupa’nın çeşitli ülkelerinde etkisini göster-
miştir. Resim, heykel, mimari, müzik ve edebiyat alanlarında etkili olan barok kendine has bir
anlayış ortaya koymuştur.
Barok, Portekiz dilindeki “barucca” sözcüğünden gelmektedir. Barok, kendisinden sonra gelen
sanat eleştirmenlerinin sanatı aşağılamak amacıyla da kullandıkları bir sözcüktür. Mecazi olarak ise
garip, gülünç ve tutarsız anlamlarına gelmektedir. Barok, Klasik Dönem idealizminin yerini sakin
bir güzelliğe bıraktığı 16. yüzyılın sonunda moda olan yapmacık üsluba tepki olarak ortaya çıkmıştır. Barok sanat,
Rönesans Dönemi’ndeki denge kavramının ve uyumlu ölçülerin tam tersi olan, büyük biçim karşıtlıkları ile yaşam
bulan bir hareketliliktir. Bu dönemde mimari, heykel, resim, ışık ve gölgenin birleşmesiyle yeni bir mekân duygusu
elde edilmiştir. Barok sanat; karmaşık gibi görünen ancak sistematik bir tasarım, renk, ışık ve gölgenin gösterişli bir
şekilde ifade edilmesidir. Rönesans Dönemi’nden farklı olarak daha açık ve serbest bir üsluba sahiptir. Barok
sanatçıları aşırı süsleme, ölüm korkusu, yaşama sevinci, yaşadığımız dünya, öbür dünya gibi antitez ve karşıtlık içeren
konulara büyük ilgi duymuştur. Barok sanatçılarını imparatorlar, krallar, papalar ve prensler kendi saraylarına çekmek
için büyük çaba sarf etmiş ve bu dönemde sanatçılar güçlü bir şekilde himaye edilmiştir. Bu himaye edilmenin sonucu
olarak sanatçılar kilise ve devlet hizmetinde mucize ve görkemin mitolojisini yaratmışlardır. Barok sanat bu yönüyle
saray ve kilise sanatının gösterişli bir yansıması olarak karşımıza çıkmıştır.
17