Page 19 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 19

MODERNİZM ÖNCESİ BATI SANATINA BAKIŞ

            Tablolarındaki  figürlerde  el  hareketleri  ve  jestler  anlamlıdır  ancak  bunlar  arasında  büyük  orantısızlık  ve  abartı
            görülmektedir. Peysaj resimleri de yapan sanatçı  ayrıca mitolojik konulu tablolar ve portreleri ile de tanınmıştır.
            “Çobanların Duası”, “Meryem’in Göğe Çekilişi”, “Yağma”, “Aziz Martin ve Dilenci”,  “İsa’nın Vaftizi”, “İsa Zeytin
            Dağı’nda” sanatçının önemli eserleri arasındadır.

            Tintoretto (1518-1594):  Sanatçı,
            babasının mesleğinden dolayı boyacı
            anlamına  gelen    “Tintoretto”  adıyla
            anılmıştır. Asıl adı Jakopo Robusti’dir
            (Yakup Robosti). Tüccarlık da yapan
            Tintoretto,  Ressam  Tiziano’nun  ya-
            nında  çalışmıştır.  Sanatçı;  Meryem,
            İsa  ve  havarilerin  hayatlarını  konu
            edindiği  çalışmaları  ile  tanınmıştır.
            Eserlerindeki  her  şey  dram,  canlılık,
            gösteriş ve belirli ölçeklerde verilmiş-
            tir.  Bazı  portrelerinde  eller  bedenlere
            gömülmüş gibi durmaktadır. Tintoretto,
            yaptığı  çalışmalarla  hem  maniyerist
            hem  de  barok  sanatının  temsicileri
            arasında gösterilmiştir. “Aziz George
            ve  Ejderha”  (Görsel  1.6),  “Yaz”,
            “Bosom’u Keşfeden Kadın”, “Galilee
            Denizi’ndeki  İsa”  sanatçının  eserle-
            rinden bazılarıdır.
            Jakopo Pontormo (Yakup Pontormo)
            (1494-1557): Dönemin  önemli sanatçı-
            larındandır. “İsa’nın Çarmıhtan İndi-
            rilmesi”, “Emmausta İsa” (Görsel 1.7),   Görsel 1.6: Aziz George ve Ejderha,  Görsel 1.7: Emmausta İsa, 1525, Pontormo,
             “Venüs  ve  Aşk  Tanrısı”,  “Ziyaret”,   1558, Tintoretto, National Gallery, Londra  U zi  Galerisi, Floransa
             “Yusuf,  Yakup  ile  Mısır’da”  gibi
             eserleri  ile  tanınmıştır.  O  döneme
             göre  alışılmışlığın  dışında  olan
             “Baltacı’nın  Portresi”  (Görsel  1.8)
             din  adamları  ve  soyluların  yerine
             halkın  içinden  birinin  portresidir.
             Sanatçı bu çalışmasında delikanlının
             dokunaklı bakışını gerçekçi bir şekilde
             tasvir etmiştir. “Kırmızı Giysili Kadın”
             (Görsel 1.9) adlı çalışmasında ise tüm
             dikkatler figürün yüzüne yönelmekte,
             ellerde ise biçimbozum (deformasyon)
             kendini belli etmektedir.

             Giovanni da Bolognan (1529-1608):
             Sanatçının  çalışmalarındaki  figürler
             kullanıldıkları  mekân  içine  “S”
             formunu vermektedir. Bu “S” formuna
             “Figura Serpentinata” denilmektedir.
             Havada  durur  vaziyette  betimlediği
             “Merkür” adlı çalışma sanatçının en
             ünlü eserlerindendir.


                                              Görsel 1.8: Baltacının Portresi, Pontormo  Görsel 1.9: Kırmızı Giysili Kadın, Pontormo
                                               1528, Paul Getty Müzesi, Los Angeles  1533, Stadtische Galerie, Frankfurt


            16
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24