Page 19 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 19
MODERNİZM ÖNCESİ BATI SANATINA BAKIŞ
Tablolarındaki figürlerde el hareketleri ve jestler anlamlıdır ancak bunlar arasında büyük orantısızlık ve abartı
görülmektedir. Peysaj resimleri de yapan sanatçı ayrıca mitolojik konulu tablolar ve portreleri ile de tanınmıştır.
“Çobanların Duası”, “Meryem’in Göğe Çekilişi”, “Yağma”, “Aziz Martin ve Dilenci”, “İsa’nın Vaftizi”, “İsa Zeytin
Dağı’nda” sanatçının önemli eserleri arasındadır.
Tintoretto (1518-1594): Sanatçı,
babasının mesleğinden dolayı boyacı
anlamına gelen “Tintoretto” adıyla
anılmıştır. Asıl adı Jakopo Robusti’dir
(Yakup Robosti). Tüccarlık da yapan
Tintoretto, Ressam Tiziano’nun ya-
nında çalışmıştır. Sanatçı; Meryem,
İsa ve havarilerin hayatlarını konu
edindiği çalışmaları ile tanınmıştır.
Eserlerindeki her şey dram, canlılık,
gösteriş ve belirli ölçeklerde verilmiş-
tir. Bazı portrelerinde eller bedenlere
gömülmüş gibi durmaktadır. Tintoretto,
yaptığı çalışmalarla hem maniyerist
hem de barok sanatının temsicileri
arasında gösterilmiştir. “Aziz George
ve Ejderha” (Görsel 1.6), “Yaz”,
“Bosom’u Keşfeden Kadın”, “Galilee
Denizi’ndeki İsa” sanatçının eserle-
rinden bazılarıdır.
Jakopo Pontormo (Yakup Pontormo)
(1494-1557): Dönemin önemli sanatçı-
larındandır. “İsa’nın Çarmıhtan İndi-
rilmesi”, “Emmausta İsa” (Görsel 1.7), Görsel 1.6: Aziz George ve Ejderha, Görsel 1.7: Emmausta İsa, 1525, Pontormo,
“Venüs ve Aşk Tanrısı”, “Ziyaret”, 1558, Tintoretto, National Gallery, Londra U zi Galerisi, Floransa
“Yusuf, Yakup ile Mısır’da” gibi
eserleri ile tanınmıştır. O döneme
göre alışılmışlığın dışında olan
“Baltacı’nın Portresi” (Görsel 1.8)
din adamları ve soyluların yerine
halkın içinden birinin portresidir.
Sanatçı bu çalışmasında delikanlının
dokunaklı bakışını gerçekçi bir şekilde
tasvir etmiştir. “Kırmızı Giysili Kadın”
(Görsel 1.9) adlı çalışmasında ise tüm
dikkatler figürün yüzüne yönelmekte,
ellerde ise biçimbozum (deformasyon)
kendini belli etmektedir.
Giovanni da Bolognan (1529-1608):
Sanatçının çalışmalarındaki figürler
kullanıldıkları mekân içine “S”
formunu vermektedir. Bu “S” formuna
“Figura Serpentinata” denilmektedir.
Havada durur vaziyette betimlediği
“Merkür” adlı çalışma sanatçının en
ünlü eserlerindendir.
Görsel 1.8: Baltacının Portresi, Pontormo Görsel 1.9: Kırmızı Giysili Kadın, Pontormo
1528, Paul Getty Müzesi, Los Angeles 1533, Stadtische Galerie, Frankfurt
16