Page 147 - DESEN 11
P. 147
3. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA FİGÜRDE HAREKET, YÖN VE AÇILAR
OKUMA PARÇASI
Pratik diyalog
“Bu şekilde neye benzemektedir?”
“Bu omuz çizgisi yatay mı yoksa hafifçe eğik midir?”
“Dizden ayağa kadar olan mesafe dizden bele kadar olan mesafeden fazla mıdır?”
“Bu kenarlar ne kadar engebeli?”
Bu iki diyalog arasındaki farkı muhtemelen görmüşsünüzdür ve pratik olanın eleştirel olana göre
daha tercih edilebilir olduğu konusunda hemfikirsinizdir. Hâlihazırda eleştirel bir diyalog alışkanlı-
ğına sahip olsanız da onu kırmak zor değildir.
Çizim yaparken neye bakıyorsunuz? Çizime mi yoksa öznenize mi bakıyorsunuz? Eğer emin de-
ğilseniz, bu deneyi yapmayı deneyin. Çizim yaparken birisi sizin gözlerinize baksın. Gözleriniz
çoğunlukla çizimin üzerinde mi yoksa öznenin üzerinde midir? Bu, önemli bir sorudur ve gelişimin
anahtarıdır.
İki diyalog türüne geri dönelim. Özellikle ilk aşamalarda çizim üzerine odaklandığınız zaman kendi
çabalarınızı yargılarsınız. Bu da eleştirel diyalog yaratır. Kendi kendini sorgulamaya, kendi kendini
analiz etmeye, eleştirel havaya bürünmeye yönlendirir. Çizimdeki şeyler size “yanlış” veya “yalnız-
ca doğru görülmeyenler” olarak görünür. Bu durumda gerçekte gördüğümüz şeyi çizmek yerine
bildiğiniz formüllere ve tekniklere güvenmeyi tercih edebilirsiniz. Çizime yeni başlamış olan öğ-
renciler genellikle eleştirel diyaloglar içinde kaybolurlar ve kendilerini karmaşa içinde bulurlar. (…)
Pratik diyalog öncelikli olarak özne üzerine odaklandığımız zaman başarı ile sonuçlanır. Bu, siz ve
özne arasında bir diyalogdur. Size şekiller, açılar ve kâğıt üzerinde çizgilerle dönüştürebileceğiniz
ölçümler hakkında bilgi verir. Bazen pratik içsel diyalog, öznenizdeki duyguyu betimleyen tek bir
sözcüğün tekrarlanmasından başka bir şey değildir. Tetikleyici ve betimleyici olarak adlandırılan
sözcükler an içinde kalmanıza yardımcı olabilir. “Açılı”, “keskin”, “uzun”, “yuvarlak”, “karmaşık”
veya “sert” gibi bir sözcüğü kendi kendinize yumuşak bir şekilde (sıklıkla tekrar ederek) eliniz kâ-
ğıdın üzerindeyken tekrarlamanız gördüğünüz şey hakkında duygularınızla temas içinde olmanızı
sağlar ve bu etkinin gerçekten daha kolay bir şekilde yaratılmasını sağlar.
Komisyon tarafından düzenlenmiştir.
Kaynak: G. Albert, R. Wolf, Temel Çizim Teknikleri, s. 38-39, 2012, Pegasus Yayıncılık Tic. San. Ltd. Şti.
İstanbul.
145

