Page 18 - DESEN 11
P. 18

Görsel 1.9: Rembrant van Rijn (Remrant fan Reyn), 1632, Doktor Tulp’un Anatomi Dersi,
                                           Mauritshuis (Mauritöhs) Müzesi, La Haye (Dan Haag)




            Sanatçılar  anatomi  ile  hem  bilimsel  hem  de  görsel  açıdan  ilgilenmişlerdir.  Birçok  ressam,  Andreas
            Vesalius’un [Andıreyas Vasilyus (1514-1564)] “De Humani Corporis Fabrica (De Humani Korporis Fab-
            rika)” adlı kitabının illüstrasyonlarını yapmıştır. Bu resimler bugün tıp öğrencilerinden çok sanat öğrenci-
            lerine hitap etmektedir. Calcar (Kelkar), Titian (Tityan), Tortebat, Moro gibi ressamlar, anatomik verileri
            kompozisyon hâlinde çizmiştir. Daha sonraki çalışmalarda da anatomik etütler peyzajlı ve hayvanlı kom-
            pozisyonlar içinde sunulmuştur.

            Rembrandt’ın dünyaca ünlü “Dr. Tulp’un Anatomi Dersi” tablosu, bu bağlamda sanat ve anatomi birlik-
            teliğini en üst seviyede dile getiren eser olmuştur (Görsel 1.9).

            Sanatçıların yaptığı anatomik araştırmalar bedenin daha iyi tanınmasını sağlamıştır. Bunun yanında
            anatomi, alt dallara ayrılarak gelişim göstermeye devam ederken insan vücudunun oran ve boyutlarını
            saptayan ölçü birimleri de geliştirilmiştir.
            Her ne kadar plastik anlamdaki bedenin gelişimi söz konusuysa da kilise baskısı altında yapılan Röne-
            sans sanatında, sanatçının kişisel tarzı bir parça geri planda kalmıştır. Bu durum Barok ve Romantik
            Dönem’de değişmiş, anatomi algısı herkesin kabul edebileceği bir seviyeye ulaşmıştır. Bilimsel değerlerin
            değiştiği dönemde ortaya çıkan empresyonizm; yeni bir bakış açısı getirmiş, beden idealize edilmeden
            gerçekte nasılsa ve sanatçı tarafından nasıl algılanıyorsa öyle imgeleştirilmiştir. Sanayileşme ve moder-
            nizm ile birlikte sanat, insana ait olan şeylerden uzaklaşmış, yapısalcı bir şekle bürünmüştür. Bu ortamda
            sürrealist sanatçılar, anatomi yorumlarında psikanalize, bilinç dışına ve rüyalara yer vermişlerdir.

            Anatomi, yirminci yüzyılın ikinci yarısında performans (gösteri sanatı), body art [badi art (vücut sanat)],
            fotoğraf ve video çalışmaları ile sanatçı ve izleyici arasında önemli bir etkileşim aracı hâline gelmiştir.
            16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23