Page 16 - DESEN 11
P. 16

Leonardo,  hazırlamış  olduğu  defterlerde  ayrıntılı  anatomik  çizimlerini  bir  metinle  birlikte  sunmuştur.
            Neredeyse modern bir metotla önce tek tek kemikleri ve kemiklerin birbirleri ile ilişkilerini sonra eklem-
            lerin hareket olanaklarını en sonunda da kasların fonksiyonlarını anlatmıştır. Bilgisi ve resim tekniği,
            Leonardo’nun anatomik araştırmalarını bir başyapıta dönüştürmüştür.
            Sanatçının notlarında belirttiği “Dış hatları anlamak için bedenin iç yapısını bilmek gerekir.” ve “Ressamın,
            hangi harekete hangi sinirin ve kasın neden olduğunu bilmesi için sinirlerin, kemiklerin, kasların ve tendon-
            ların anatomisini bilmesi gerekir.” gibi sözleri de sanatsal anatominin özünü oluşturmaktadır.





            •   Leonardo da Vinci’nin sanat hayatını ve eserlerini araştırarak inceleyiniz.
            •   Yaşadığı dönemin koşulları itibariyle sanatçının çalışma ortamı hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.

            •   Leonardo da Vinci, anatomi çizimleri ve deneysel araştırmaları niçin yapmış olabilir? Bununla ilgili
                düşüncelerinizi paylaşınız.

            •   İnsani değerler açısından Leonardo da Vinci’nin sanata ve bilime katkısı hakkındaki düşüncelerinizi
                söyleyiniz.

                   Edindiğiniz bilgilerden yola çıkarak Leonardo da Vinci’nin öz güveni ve insana duyduğu
                   saygıyı yorumlayınız.

            Leonardo ile aynı dönemde yaşayan Michelangelo
            da (Mikelancelo) anatomiye özel ilgi göstermiştir.
            Elde ettiği olağanüstü zengin form tasarımları ile
            figürün hareketlerine ve pozlarına o zamana kadar
            görülmemiş dinamik bir güç katan sanatçı; doğa
            taklidini aşmış, modellerin tahmin bile edilemeyen
            pozlarını  bulup  bedeni  kendi  yöntemiyle  bölerek
            bunları  birleştirmiştir.  Buna  rağmen  kahramanla-
            rının anatomisinde rahatsız eden bir yapaylık yok-
            tur. Ressam, tüm eserlerinde çıplak insan bede-
            ninin iç gerilimini ve hareketini büyük bir tutkuyla
            ifade etmiştir (Görsel 1.5, 1.6 ve 1.7).

                                                                           Görsel 1.5: Anatomi Çizimleri, 1517,
                                                                  Michelangelo Baunorotti Simoni, Albertina Müzesi, Avusturya


































                     Görsel 1.6: Anatomi Çizimleri (detay), 1511,       Görsel 1.7: Anatomi Çizimleri (detay), 1511,
               Michelangelo Baunorotti Simoni, Albertina Müzesi, Avusturya  Michelangelo Baunorotti Simoni, Metropolitan Müzesi, ABD
            14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21