Page 11 - DESEN 11
P. 11

KİTABIN TANITIMI











            Ünite numarası
            ve adını gösterir.       1.ÜNİTE
                                                                        “Dış hatları anlamak için bedenin iç yapısını bilmek gerekir.
                                        DESEN ÇALIŞMALARINDA            Ressamın,  hangi  harekete  hangi  sinirin  ve  kasın  neden
                                                                        olduğunu  bilmesi  için  sinirlerin,  kemiklerin,  kasların  ve
                                        ANATOMİ ÇİZİMİ                  tendonların anatomisini bilmesi gerekir.”
                                                                                          Leonardo Da VINCI
                                        Kavramlar                       Neler Öğreneceksiniz?  Ünite Konuları
            Ünitede yer alan            •  Anatomi                      •  Desen çalışmalarında anatomi   •  1.1. Figürde Anatomi
                                                                         kavramını
            kavramlar bu                •  Dissection                   •  İnsan anatomisinin iskelet ve kas
                                        •  Kadavra
                                                                         yapısını
            bölümde yer alır.                                           •  İnsan anatomisinin iskelet ve kas
                                                                         yapısını çizmeyi
                                                                        •  İnsan anatomisinde uzuvların biçimini
                                                                         ve yapısal özelliklerini çizmeyi
                                                                        •  Farklı sanatçıların desenlerinden
                                                                         faydalanarak anatomi çizimleri
            Ünite karekodu                                               yapmayı
            bu bölümde yer
            alır.
                                                                    “Neler           Ünite      Ünite
                                                               Öğreneceksiniz?”     konuları    tanıtım
                                                              bu bölümde yer alır.    bu       karekodu
                                                                                    bölümde       bu
                                                                                     yer alır.  bölümde
                                                                                                yer alır.







                                     4. ÜNİTE                                               DESEN ÇALIŞMALARINDA PORTRE
            Ünite numarası           4. DESEN ÇALIŞMALARINDA PORTRE     önemli bir kriterdir. Sanatçının bu benzetmenin yanı sıra sanatsal plastik unsurları da yetkinlikle kullana-
            ve adını gösterir.       HAZIRLIK ÇALIŞMALARI               bildiğini göstermesi gerekir. Portre o zaman bir sanat eseri niteliğine ulaşabilir.
                                                                        Sanatçı, portrelerinde kendi yüzünü ya da başkalarının yüzünü kullanır. Çizgi, boya veya mermer ile
            Hazırlık soruları        1. Ayna karşısında başınızı farklı yönlere çevirerek saç, kaş, göz, burun, kulak, ağız anatominizi   yapılmış yüzler sanat yoluyla hayat bulur. Günümüzden geleceğe, geçmişten günümüze bir köprü gö-
                                                                        revi üstlenen portreler; farklı düşüncelerin, beğenilerin, yaşam biçimlerinin ortaya konduğu bir belge
                                      cilt ve yüz biçiminizin yapısal özelliklerini inceleyiniz. Kendi yaş grubunuzdaki arkadaşlarınızla
                                                                        niteliğini taşır.
                                      karşılaştırarak benzerlik ve farklılıklarınızı belirtiniz.
            bu bölümde yer           2. Farklı yaşlardaki insanların (yaşlı, genç, çocuk) başını ve yüz şekillerini anatomik açıdan   Duygu, düşünce ve çoşkuların dışa vurulduğu ve yüze yansıtıldığı bir sanat olan portre insan yüzüne
                                                                        ayrı bir önem verir. Sanatçıların bir sanat eseri olarak portre yapmalarındaki amaçları arasında güzellik,
                                      inceleyerek farklılık ve benzerliklerini arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                                        beğeni, miras, gösteriş, kalıcılık, zenginlik, dinî tasvirler, ekonomi ve hayal gücünün yansıtılması gibi
            alır.                    4.1. PORTRE NEDİR?                 nedenler gösterilebilir.
                                                                         PERFORMANS
                                     İnsanın yüzü, kimliğidir. İnsanlar sevinçlerini, üzüntülerini, sıkıntılarını kısacası tüm hislerini yüzleri ile
                                     yansıtırlar. Bu yansımalar en iyi şekilde portre sanatı ile ifade edilir. Ressam portre yaparken model aldı-  •   Baş anatomisini oluşturan bölümlerin fotoğraf ve çizimleriyle ilgili görseller araştırarak desen
                                     ğı kişinin o andaki görüntüsünü, modelin ruh hâlini, yüz ifadesini resim yüzeyine yansıtır. Bu çalışmalarla   çalışmalarınızda faydalanmak üzere bir görsel dosya hazırlayınız.
                                     portrede ifade, duruş ve bakış kavramları gelişmiştir.  •   Bir kız ve bir erkek arkadaşınızın başını değişik açılardan (önden, yandan, arkadan, alttan)
                                     İnsanın fiziksel özelliklinin yanında sevinç, hüzün, mutluluk, keder ve korku gibi his durumları en kolay   fotoğraflayarak desen çalışmalarında kullanmak üzere bir görsel dosya oluşturunuz.
                                     yüzden ve bakışlardan anlaşılır. Dolayısıyla portre insanın fiziksel yapısında görülmeyen, soyut ruhsal   •   Çeşitli sanatçılara ait portre çeşitleriyle ilgili çizimlerden desen çalışmalarınızda faydalanmak
                                     durumlarını yüz aracılığıyla dışa vurarak anlatmaya çalışır. Ressamın kişinin ruhsal durumunu, fiziksel   üzere bir görsel dosya oluşturunuz.
                                     karakteristik özelliklerini portreye yansıtma becerisi de bu anlamda portreciliğin hem en önemli hem
                                     de en zorlayıcı yönüdür.
                                     Portrede modelin fiziksel, ruhsal özelliklerini, karakteristik yapısını vurgulayabilmesi için sanatçının çiz-  4.1.1. Portre Tanımları
                                     gisi, üslubu ve estetik kaygıları eşliğinde teknik becerisiyle derinlik, hacim gibi resimsel değerleri doğ-
                                     ru kullanması önemlidir (Görsel 4.1 ve 4.2). Portrenin modele benzemesi portrenin başarısı açısından   Portre  sanatının  ilk  örnekleri  Antik  Mısır  uygarlı-
                                                                        ğında  karşımıza  çıkmaktadır.  Eski  Mısır’da  ölüm-
                                                                        den sonra tekrar yaşam inancının etkisi ile firavun
                                                                        ve  soyluların  tabutlarının  üzerine  portrelerinin
                                                                        yapıldığı  bilinmektedir.  Mezopotamya  ve  Sümer
                                                                        sanatında,  Mısır’da  olduğu  gibi  nesnel  bir  resim
                                                                        anlayışı söz konusudur. Yunan sanatında İskender
                                                                        döneminde imparatorların portreleri sikkelere ba-
                                                                        sılmış,  heykelleri  ve  büstleri  imparatorluğun  en
                                                                        uzak  köşelerine  dek  ulaştırılmıştır.  Roma  İmpara-
                                                                        torluğu  Dönemi’nde  Yunan  sanatı  devam  etmiş
                                                                        ancak amacı farklılaşmış kişilerin; bireysel özellik-
                                                                        leriyle dönemin soyluluğu, ağırbaşlılığı portrelere
                                                                        yansımıştır. Bizans ve Orta Çağ sanatında doğal-
                                                                        lıktan uzak kutsal ve simgesel bir anlatım kullanıl-
                                                                        mıştır.
                                                                        Rönesans  Dönemi  eserlerindeki  insan  figürleri;
                                                                        güçlü dış hatlara, kusursuz bir perspektife ve mü-
                                                                        kemmel  ölçülerde  bir  insan  anatomisine  sahiptir
                                                                        (Görsel  4.3).  Bu  dönemde  insan  anatomisindeki
                                                                        ideal ölçü ve oranlar üzerine incelemeler yapılmış,
                                     Görsel 4.1:  Otoportre, 1882, Paul Cezanne (Pol   Görsel 4.2:  Édouard Manet (Edvırd Mene)’in Portresi,
                                     Sezan), Budapeşte Güzel Sanatlar Müzesi, Macaristan  1868, Edgar Degas (Edgır Dega), Metropolitan Müzesi,   insan  vücudu  ve  başının  ölçüleri  yeniden  değer-  Görsel 4.3:  La Belle Ferroniere, 1490, Leonardo da
                                                   ABD                  lendirilmiştir. İnsan figürü çiziminde bir baş, birim   Vinci, Louvre Müzesi, Fransa
                                     150                                                            151
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16