Page 13 - DESEN 12
P. 13
KİTABIN TANITIMI
3. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA ÇOK FİGÜRLÜ ÇALIŞMALAR
OKUMA PARÇASI
RODİN’İN VASİYETNAMESİ
-Pasajlar alınmıştır-(.)
Ömrünü sanata vakfetmek isteyen gençler, bu-
rada uzun bir tecrübenin hülasasını bulmak bel-
ki
hoşunuza gidecektir.
Sizden evvel gelen üstatları seviniz.
… Bununla beraber onları taklitten kendinizi sa-
kınınız. Geleneğe hürmetkâr, onun sakladığı,
ebediyen velüd olanı seçmesini biliniz. Tabiat
aşkı ve samimiyet, bunlar dâhilerin iki kuvvetli
ihtirasıdır. Hepsi tabiata taptılar ve hiçbir zaman
aldatmadılar. Bu gelenek size alışkanlığın ver- Görsel 3.80: Auguste Rodin (Oügüste Roda)
diği ustalıktan kaçınmanın anahtarını verir. Biz-
zat gelenek, gerçeği aramanızı emreder ve her
hangi bir üstada körü körüne itaat etmekten sizi
alıkoyar.
Sanatçı için her şey güzeldir zira keskin bakışıyla varlıklarda,
karakteri yani formun altında görünen iç gerçeği keşfeder.
Ve bu gerçek güzelliğin ta kendisidir. Dindarane inceleyiniz:
Güzeli bulamamazlık edemezsiniz çünkü gerçeğe rastlaya-
caksınız. İnatla çalışınız.
………………………………… Görsel 3.82: Calais (Kele) Burjuvaları, 1884-95, Auguste Rodin, Rodin Müzesi, Paris, Fransa
Siz ressamlar, siz de gerçeği derinliğine görmeye
çalışınız. Büyük ressamlar mesafeyi yoklarlar. Onların
düşüncesi kalınlık düşüncesinde bulunmaktadır. Sanatçının vasıfları dikkat, samimiyet ve iradedir. İşinizi namuslu bir işçi gibi tamamlayınız.
Şunu da hatırlayınız ki çizgiler yok, hacimler vardır. Desen Gençler, doğru olunuz! Fakat bu, yavan bir tarzda doğru olunuz demek değildir. Bir adi doğruluk
yaparken hiçbir zaman konturu değil fakat kabartıyı düşü- vardır: fotoğraf ve mulajın doğruluğu. Sanat ancak içten gelen bir doğrulukla başlar. Bütün form-
nünüz. Konturun şeklini kararlaştıracak bu kabartıdır. larınız, bütün renkleriniz, hislerin tercümanı olmalıdır!
Aralıksız egzersizler yapınız: İşçiliğe galebe çalmak gerekir. Son derece taassupla doğru sözlü olunuz. Hatta kabul edilen fikirlere aykırı olduğunuzu görseniz
bile hissettiğinizi ifade etmekte hiçbir zaman tereddüt etmeyiniz.
Sanat, duygudan başka bir şey değildir. Fakat hacim, nispet, renk
bilgisi, el mahareti olmaksızın en canlı duygu bile felce uğrar. En Belki başlangıçta anlaşılmayacaksınız. Fakat bu ayrılık devam etmeyecek. Dostlar pek az sonra size
büyük şair dilini bilmediği yabancı bir ülkede ne yapabilir? Yeni gelecekler çünkü birisi için son derece doğru olan diğerleri için de doğrudur.
sanat neslinde öyle şairler var ki maalesef konuşmayı öğrenmek Bununla beraber halkı kendinize çekmek için yapmacıklar, gösterişler olmamalıdır. Her zaman sa-
istemiyorlar; kekelemekten başka bir şeyi de yapmıyorlar.
delik, her zaman safiyet.
Görsel 3.81: Claude Lorrain (Kulod Loran) ,1889, En güzel mevzular önünüzde bulunuyor. Bunlar en iyi tanıdığımız şeylerdir.
Auguste Rodin, Polk (Pölk) Sanat Müzesi Sanatkâr olmadan evvel adam olunmalıdır...
144 145
Okuma parçası
bu bölümde yer alır.
Ölçme ve değerlendirme bu
bölümde yer alır.
4. ÜNİTE DESEN ÇALIŞMALARINDA ÜSLUP
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Aşağıda üslup kavramı ile ilgili ifadeler verilmiştir. Bu ifadelere katılıp katılmadığınızı Aşağıdaki soruların cevaplarını boş bırakılan alanlara yazınız
işaretleyerek nedenlerinizi boş bırakılan yerlere yazınız.
6. Görsel a, b ve c deki eserleri üslup ve kullanılan teknikler açısından inceleyerek
düşüncelerinizi yazınız.
1. Üslup sanat eserindeki ifade ve anlatım biçimi, sanatçıya özgü bir dil kullanımıdır.
( ) Katılıyorum ( ) Katılmıyorum
................................................................................
Çünkü .......................................................................................................................................... ................................................................................
......................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................... ................................................................................
2. Aynı dönemde aynı sanat akımı içinde anılan sanatçılar bile karakteristik özelliklerini ................................................................................
eserlerine yansıtarak farklarını göstermişlerdir.
................................................................................
( ) Katılıyorum ( ) Katılmıyorum
................................................................................
Çünkü .......................................................................................................................................... ................................................................................
......................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................... ................................................................................
a
3. Üslup, stil, maniera kelimeleri aynı anlamda kullanılan kelimelerdir.
( ) Katılıyorum ( ) Katılmıyorum ................................................................................
Çünkü .......................................................................................................................................... ................................................................................
...................................................................................................................................................... ................................................................................
......................................................................................................................................................
................................................................................
4. Bir kültüre üslup kazandıran sosyolojik boyutlar arasında inançlar, ibadet, mitoloji,
ritüel, etik ve sanat yer alır. ................................................................................
( ) Katılıyorum ( ) Katılmıyorum ................................................................................
Çünkü .......................................................................................................................................... ................................................................................
...................................................................................................................................................... ................................................................................
......................................................................................................................................................
b
5. Usta çırak ilişkisinde çıraklar, yapılan işin her aşamasında çalışarak uzun yıllar içinde
kendileri de birer usta olurlar.
................................................................................
( ) Katılıyorum ( ) Katılmıyorum
................................................................................
Çünkü ..........................................................................................................................................
...................................................................................................................................................... ................................................................................
...................................................................................................................................................... ................................................................................
5. Bir sanat akımında yer alan sanatçının o akımı temsil eden üslubu olması beklenmez. ................................................................................
( ) Katılıyorum ( ) Katılmıyorum ................................................................................
Çünkü .......................................................................................................................................... ................................................................................
...................................................................................................................................................... ................................................................................
......................................................................................................................................................
c
194 195
11

