Page 17 - DESEN 12
P. 17
Simetrinin getirdiği monotonluk sağ ve soldaki figür-
lerin hareketi ile kırılır (Görsel 1.5).
Yunan mimarlığında uygulanan dik-yatay çizgiler ve
altın oran Rönesans’la birlikte tekrar önem ka zanır.
Mimaride ve resimlerin yerleştirilmesinde bu sayıla-
ra göre hareket edilir. Bu sayıları kullanarak kâğıdın
ölçüleri tespit edilir ve kompozisyonda kullanılan
bölümler belirlenir.
Rönesans resminde kullanılan kompozisyonlardan
biri de konunun piramidal bir şekilde yerleştirildiği
kompozisyondur. Bu yöntemde figürler bir üçgenin
içine yerleşti rilir (Görsel 1.6).
2. Modern (Açık) Kompozisyon
Modern kompozisyonlarda konu resim yüzeyinin
bütününe dağılmıştır ve tablonun dışında da devam
ediyor izlenimi verir. Kompozisyonda parçalar birbi-
rine bağlanırken açık-orta-koyu değerlerden ve renk-
lerden faydalanılabilir. Figürlerle kütlesel görüntü
oluşturmak da bu duruma katkı sağlar (Görsel 1.7).
Görsel 1.6: Madonna ve Çocuk, 1507, Leonardo da Vinci,
Ulusal Galeri, Londra
Görsel 1.7: Ramsgate, 1876, James Tissot, Ulusal Galeri, Avustralya
15