Page 147 - DESEN 12
P. 147
Görsel 3.44: 1914 Kuşağı ressamlarımız (Soldan sağa; Namık Görsel 3.45: İbrahim Çallı öğrencileri ile birlikte
İsmail, Hikmet Onat, İbrahim Çallı, Feyhaman Duran)
başlamışlardı. Bununla beraber 1914 Türk sanatkârlarının her yıl tertipledikleri sergilerle eski klasik resim
anlayışı hayli değişmiş ve halk, o güne kadar görmediği renk ve serbestlikte yapılmış tablolar seyrede-
bilmişti (Görsel 3.44 ve 3.45). Bu surette açılan yeni devrede eski tarzdan yavaş yavaş uzaklaşılmıştır.
Doğanın her an değişen hava ve ışığını ifade edecek taze bir palet ve fırça vuruşlarıyla empresyonizm ismi
verilen bu yeni tarzda çalışılmaya başlanmıştır. Artık eski tablolarda görülen koyu renk ahengi yerine ışıklı
renklerle yapılan resimler, doğayı daha iyi ifade etmek özgürlüğünü sağlamıştır.”
Önceleri Galatasaray Lisesinde sergileri açılan, sonraları yılın her ağustos ayındaki sergilerde gitgide daha
güçlü bir şekilde kendilerini tanıtan yeni ressamlarımızdan öne çıkan isimler şunlardı: İbrahim Çallı (Görsel
3.46), Feyhaman Duran, Hikmet Onat, Avni Lifij, Nazmi Ziya Güran, Namık İsmail ve Ruhi Arel.
Kaynak: N. Berk, K. Özsezgin, Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi, s. 22, 23, 24, 25, 26, 27, İş Bankası Kültür Yayınları, 1983, Tisa
Matbaası, Ankara.
Görsel 3.46: Zeybekler, 1923, İbrahim Çallı, Ankara Resim ve Heykel Müzesi
145