Page 162 - DESEN 12
P. 162

4. ÜNİTE                                                                                                                                                                          DESEN ÇALIŞMALARINDA ÜSLUP


          4.1.2 . Sanatçı Desenlerinde Üslup Farkları

          İnsanlar toplum içinde birçok ortak değeri bir arada yaşar. Ortak yaşasalar bile her insanın kendine ait
          bir gerçeklik kavramı vardır. Sanatçı da bu doğrultuda kendi gerçeğinin peşindedir. Bu gerçekliği oluştu-
          ran parçaların ayrıntılarında ideoloji, kişilik, inanç, karakter ve gen yoluyla aktarılan birçok özellik vardır.
          Bunlar bir bütünün birbirinden ayrılmaz parçası gibidir. Sanatçı kendi gerçeğini korumaya çalışsa da
          yaşadığı toplumun kazandırdığı veya dayattığı bir gelenek söz konusudur. Bu gelenekten de yararlanma-
          mak mümkün değildir. Tüm bunların ışığında aynı akım içinde bulunan sanatçılarda dâhi kişiliklerinden
          kaynaklanan farklılıklar görülmesi oldukça doğaldır.

                                                        Sanat dönemlerinin önemli temsilcileri hem kendi
                                                        dönemlerinin üslubu hem de çağdaşları ile karşılaş-
                                                        tırılarak incelemesi yapıldığında o sanat döneminin
                                                        anlayışı ve temsilcisi olan sanatçının kendi üslubu
                                                        hakkında ayrıntılı bir gözlem yapılabilir.

                                                        Geç Gotik ya da Erken Rönesans Dönemi’nin
                                                        önemli bir temsilcisi olan Sandro Botticelli (Sandro
                                                        Botiçelli) Hazreti Yahya çiziminde
                                                        •   Eserdeki ton değerlerinin dağılımında çizgisel
                                                           ve lekesel etkileri bir arada kullanmış,

                                                        •   Açık tonlar için beyaz renk ile derinlik etkisini
                                                           arttırmış,
                                                        •   Çizgisel bir akıcılıkla elbisedeki kıvrım ve drape
                                                           (dökümlü) etkisini güçlendirmiş,

                                                        •   Saç ve yüz hatlarında daha koyu tonlar kulla-
                                                           narak yüzde istediği duygusal etkiyi başarıyla
                                                           ifade etmiştir (Görsel 4.12).





























          Görsel 4.12:  Hazreti Yahya ve detayı, yaklaşık 1485, Sandro Boticelli, Uffizi Galerisi, Floransa, İtalya


          160
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167