Page 12 - ESTETİK 11
P. 12

ETKİNLİK













                          Bu bölümde          Görsel  3.7:  Karl  Johan’da  (Yohan)  Akşam,  E.  Munch,  1892,  Munch  Müzesi,  Oslo,  Norveç
                          öğrencilerin
                        Estetik dersini
                     tanımaları amacıyla          DÜŞÜNELİM-TARTIŞALIM
                         sınıf içindeki      Henri Matisse’in [Hanri Matis (1869-1954)] “Renkler bize doğayı taklit etmemiz için
                       tartışma konuları     değil duygularımızı ifade etmemiz için verildi.” sözünde vurguladığı düşünce size göre   Bu bölümde,
                                             sanatta tek başına doğru olarak kabul edilebilir mi? Sebebini söyleyiniz.
                             yer alır.                                                öğrencilerin
                                                  DERS DIŞI ETKİNLİK                  sınıf dışında
                                                                                      bireysel veya grup hâlinde
                                             Resim, heykel, mimari, müzik ve sinema alanlarında dışa vurumcu anlayışı yansıtan
                                             sanat eserlerini araştırarak bu konuda bir sunum hazırlayınız. Hazırladığınız sunumu
                                             sınıfınızda paylaşınız.                  yapacakları çalışmalar
                                                                                      yer alır.












                                                                                      Konuları destekleyen
                                                                                      bilgi, olay, anı, makale
                                                                                      veya bilimsel çalışmalardan hareketle
                                                  OKUMA PARÇASI
                                                                                      düzenlenen metinler
                                             “Sanat nedir?” sorusuna verilen ilk cevap (hiç değilse Batı’da) sanatı bir yansıtma,
                                             benzetme  ya  da  taklit  olarak  görme  eğilimindeydi.  Sanat  eserlerinde  gördüğümüz   bu bölümde yer alır.
                                             doğadır, insandır, hayattır ve sanatçı eserinde bize bunları yansıtır; bir ayna tutar dün-
                                             yaya sanki. Platon’un Devlet diyaloğunda Sokrates, Glaukon’a ressamın yaptığı işi
                                             anlatmaya çalışırken “İstersen bir ayna al eline, dört bir yana tut. Bir anda yaptın gitti
                                             güneşi, yıldızları, dünyayı, kendini, evin bütün eşyasını, bitkileri, bütün canlı varlık-
                                             ları.” diyerek ressamın yaptığı işin dünyaya bir ayna tutmak olduğunu söyler ve biraz
                                             aşağıda şairin ve ressamın farklı olmadığını belirtir:
                                             “Tragedya şairinin de yaptığı bu değil mi? Benzetme değil mi onun yaptığı da?”
                                             Sanatı bir yansıtma olarak görmek yüzyıllar boyu devam etmiş ve zamanımıza kadar
                                             gelmiş bir kuramdır. Bu görüşü savunanların sık sık başvurduğu “ayna” benzetmesi de
                                             düşüncelerine ışık tutan açıklayıcı bir benzetmedir. Lucas de Heere, on altıncı yüzyılda
                                             Van Eyck’in resimlerini överken diyor ki: “Bunlar ayna, evet resim değil ayna bunlar.”
                                             Leonardo da Vinci de resimle ayna arasındaki benzeyişe işaret eder:
                                             “Eğer yaptığınız resmin, doğada konu olarak seçtiğiniz nesnelere tam benzeyip ben-
                                             zemediğini anlamak istiyorsanız bir ayna alın ve bu nesnelerin orada nasıl yansıdığına
                                             bakarak aynada gördüğünüzü resminizle karşılaştırın ”
                                                           (Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, s.15)

                                                  DERS DIŞI ETKİNLİK







                    10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17