Page 14 - ESTETİK 11
P. 14
İnsanlığı, doğadan ve sosyal bağlarından koparması
pahasına teknolojinin, hayatı bütünüyle kuşattığı bu
çağda, insanların duygu dünyasının yoksullaştığını,
yanı sıra gitgide yalnızlaştığını görmek zor değil.
Neden Estetik?
İnsanlığın çılgınca tüketen bir varlığa dönüştüğü bu
hız ve haz çağında, bozulan denge yeniden nasıl ku-
rulacaktır?
“Eskiden en basit insanların bile hat ve mimari
üzerinde çok zengin konuşmaları cereyan ediyordu.
Herkes biraz hattat, biraz müzisyen, biraz edebiyat-
çıydı… Hatırlıyorum, annemin misafiri hanımlar
Bursa’da evlerin renklerini konuşurlardı. En büyük
tartışma buydu. Çivit rengi evini beyaza boyamak
isteyen komşusuna bir hanım şöyle der: “Ama sizin
sokakta şuraya ışık düşer, o ışık mavi renkle beraber
o kadar güzel ki beyaza boyarsanız kaybolacak…”di-
yor ‘bilge mimar’ Turgut Cansever. Demek ki evinin
dış cephesini boyamak bile alelade ve keyfine göre
yapılan bir şey değil. Kendi içinde bir estetik duyarlı-
lık taşıyan kolektif aklı geride bırakmış olduğumuzu
imliyor Cansever, “ İnsanın dünyadaki esas vazifesi,
onu güzelleştirmektir.” sözünü yeniden hatırlatarak…
Belli ki çare, yitirilen estetik duyarlılığın yeniden
kazanılmasındadır. Schiller’in dediği gibi; doğa ile
insanın akıl ve duygu dünyası arasındaki çatışmaya,
gerçek sanat ve estetik bilinç son verecek ve çorakla-
şan insanın dünyasını yeniden zenginleştirecektir…
Yaşadığı çevreden başlayarak, hayatın her cephesine
bir estetik bilinç ve duyarlılıkla yaklaşabilme olgun-
luğunu daha ziyade sanatçılarda görürüz. İncelmiş bir
zevk anlayışının yanı sıra zengin bir düşünce dünyası,
güçlü bir duygu ve duyarlılık sahibi olmak; yaptığı işi
sadece renklere, çizgilere, taşlara bir biçim vermekten
ibaret görmeyen sanatçıyı seçkin biri kılar.
Estetik bilinç olarak nitelendirilen bu hasletler, şüp-
hesiz bir Estetik eğitimi ve kültürü ile mümkündür.
Estetik eğitimi, şunları kazandırmayı hedefler:
• Sanatta ki düşünce, üslup ve ifade zenginliğini
keşfetme,
• Sanat eserlerini, estetik değerler cephesinden
okuyup yorumlayabilme,
• Sanatsal çalışmalarda en başta estetik kaygının
gözetilmesi gerektiğini öğrenme,
• Kendi toplumunun kültürüne ve sanat değerle-
rine önem verip, bunlara süreklilik kazandırma
amacına sahip olma.
12