Page 20 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 20
Abdullah Biraderler [(Viçen: 1820-1902), (Hovsep, 1830-1908), (Kevork, 1839-
1918)]
Osmanlı Devleti’nde fotoğrafçılık sanatının kurucuları olarak tanınan ve her üçü de Ermeni asıllı
olan Viçen, Hovsep ve Kevork adlı üç kardeş Abdullah Biraderler olarak anılmıştır. Osmanlı Devleti’nde
fotoğraf alanında eserler vererek fotoğraf sanatının gelişmesine katkıda bulunan kişilerdir. Sultan Abdü-
laziz Dönemi’nde sarayın ilk fotoğrafçıları olmuşlardır. Sultan Abdülaziz’in himayesinde umumi sergilere
katılmışlardır. Saraylıları, meşhurları, subayları, diplomatları ve saray yaşantısını fotoğraflamışlardır.
Kariyerleri, padişahların fotoğrafçılığa olan ilgisini, kendilerinin ve Osmanlı’nın imajını ne şekilde sun-
mak istediklerini anlamak konusunda ışık tutmaktadır.
Sayısız takdir ödülü, madalya ve kutlama mektubunun sahibi olan Abdullah Biraderler, özellikle stüd-
yo fotoğraflarında ustalaşmıştır. Bu nedenle değişik desenli panolar, kadife perdeler, çeşitli sütunlar, gü-
nün modası kanepeler ve Doğu’yu simgeleyecek sedef kakmalı masalar, nargile, çubuk, sim işli terlikler
yaratacakları stüdyo ortamının vazgeçilmez aksesuarları olmuştur. Abdullah Biraderler’in çalışmaların-
da doğal ışığın rolü büyüktür (Görsel 1.16, 1.17).
Görsel 1.16: Abdullah Biraderler Görsel 1.17: Abdullah Biraderler
Bahaettin Rahmi Bediz (1875-1951)
İlk Türk Müslüman fotoğrafçılardan biri ola-
rak kabul edilen Rahmizade Bâhâeddin (Soya-
dı Kanunu ile Bahaettin Rahmi Bediz adını al-
mıştır.) Giritli bir Türk ailenin çocuğu olarak 19
Haziran 1875’te İstanbul’da doğmuştur.
Bediz, fotoğraflarında ve özellikle portre çe-
kimlerinde ışığı ustalıkla kullanmıştır. Sanatsal
derinliği ile de dikkatleri üzerine çekerek Türki-
ye'de fotoğrafçılık sanatının öncüleri arasında
yer almıştır. 1896 ile 1909 yılları arasında Girit
adasında çektiği yaklaşık 200 fotoğrafı kartpos-
tal hâlinde yayınlayarak tarihe ışık tutmuştur
(Görsel 1.18).
Görsel 1.18: Bahaettin Rahmi Bediz
18