Page 18 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 18

Daguerreotype’ın bu-
                                                                               luşu,  parlak  ve  gümüş
                                                                               kaplı bir bakır levha üze-
                                                                               rinde  bulunan  son  de-
                                                                               rece  detaylı  bir  fotoğraf
                                                                               görüntüsüdür  (Görsel
                                                                               1.11).




          Görsel 1.11: Daguerreotype örnekleri, Louis Jacques Mande Daguerre

            William Henry Fox Talbot ve Calotype (Kalotip) Yöntem


                                                                 Britanyalı  bir  bilim  adamı  olan  William
                                                           Henry  Fox  Talbot  [Vilyım  Henry  Foks  Talbo
                                                           (1800-1877)]  fotoğrafı  oluşturmak  için  yep-
                                                           yeni  bir  yol  geliştirmiştir.  Harrow  ve  Camb-
                                                           ridge  Üniversitelerinde  eğitim  gören  Talbot;
                                                           politika,  botanik,  kimya,  astronomi,  optik  ve
                                                           arkeoloji konularında araştırmalar yapan ba-
                                                           şarılı bir matematikçidir. Niepce ve Daguerre
                                                           gibi camera obscurayı değil, camera lucidayı
                                                           kullanmıştır.  Negatif-pozitif  yöntemiyle  kâğıt
                                                           üzerinde fotoğraf elde etmiştir. Negatif görün-
                                                           tü  çoğaltma  yöntemini  keşfeden  Talbot,  ne-
                                                           gatif görüntüyü kâğıt üzerinde basit ve kalıcı
                                                           olarak sabitleyip pozitif görüntüye dönüştürmeyi
          Görsel 1.12: Kışın meşe ağacı. William Henry Fox Talbot, 1842-43  başarmıştır.
                                                                  Calotype’ın  temel  prensibi  şudur:  İçine
           gümüş nitrat eriyiği emdirilen kâğıt, kamera içerisinde ve güneş altında bir dakika kadar pozlandırılır.
           Pozlama işlemi bittikten sonra aynı eriyik içine sokulan kâğıt, hiposülfit (saptama banyosu emisyo-
           nu) ile negatif hâle dönüştürülür (Görsel 1.12).
                Talbot, yaptığı buluşları sonraki nesillere aktarmak amacıyla “Doğanın Kalemi” adlı eseri yayın-
           lamıştır. Talbot’nun bu eseri fotoğraf alanındaki ilk kitap olarak kabul edilir.

            Fotoğrafta Değişim Dönemi


                                                         1872’de  hareketin  görüntülenmesine  öncülük
                                                      eden  Eadweard  Muybridge’ın  [Edvard  Muybırc
                                                      (1830-1904)] katkısıyla fotoğrafçılık ivme kazanmış
                                                      ve hızla gelişmeye devam etmiştir. Muybridge, hızlı
                                                      ve hareketli cisimleri fotoğraflamış, bir atın koşarken
                                                      tüm  bacaklarının  zeminden  ayrıldığını  görüntüsel
                                                      olarak belgelemiştir (Görsel 1.13).
                                                         Muybridge  ilk  hareketli  resim  projektörü  olarak
                                                      kabul  edilen  zoöpraksiskopu  1879’da  icat  etmiştir.
                                                      Bu projektör görüntüleri birbiri ardına hızlı bir şekilde
                                                      yansıtarak hareket yanılsaması yaratmıştır.

          Görsel 1.13: Atın hareketleri, Eadweard Muybridge


          16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23