Page 72 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 72
RGB (Red, Green, Blue)
Işık bir prizma içinden geçtiği anda gökkuşağının bütün renkleri ortaya çıkar. Bunların sadece üçü
ana renktir. Bu renklerin karışımından ara renkler oluşur. Bunlar; red (kırmızı), green (yeşil) ve blue
(mavi) renkleridir. Bu üç temel rengin doygunluklarının yeterli ve eşit seviyede karışımıyla beyaz, ara
renklerin karışımıyla da siyah ortaya çıkar. RGB renk modelinin temel amacı; televizyon, bilgisayar
ve fotoğraf makinesi gibi elektronik sistemlerde görüntülerin algılanmasını ve yansımasını sağlamaktır
(Görsel 3.2).
CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key)
Ana renkler kullanılarak ara renklerin oluşturulduğu renk uzayıdır. Bu renk modelinde cyan [sayen,
(camgöbeği)], magenta [mecenta, (eflatun)], yellow [yelov, sarı)] ve black [bilek, (siyah)] yer alır. Bu
renklerin karışımından elde edilen black, key [kiy, (anahtar)] renk olarak nitelendirilir. CMYK renk uza-
yının adı; cyan, magenta, yellow ve key kelimelerinin ilk harflerinden oluşur. CMYK modelinde görülen
görüntü, kâğıt üzerine gelen ışığın yansımasıdır. CMYK, matbaa makinesi ve yazıcı gibi mürekkep ya da
boyayla renk üreten cihazlarda kullanılır. Kısaca bilgisayar ekranında görülen renkler RGB renk grubuna
göre oluşurken baskı işleminde kullanılan renkler CMYK’ye göre oluşturulur (Görsel 3.2).
Görsel 3.2: RGB ve CMYK renk karışımı
Renkle İlgili Kavramlar
Armoni: Renkler arasındaki uyum ve ahenktir.
Doygunluk: Rengin parlaklığını ve ışığı yeterince yansıttığını ifade eder. Doygunluk azaldıkça renk
griye yaklaşır ve asıl özelliğini yitirir.
Beyaz Dengesi [White Balance, (Vayt Balans)]: Fotoğrafın renk tonlarının ışığa uygun olarak ayar-
landığı, rengin ne kadar sarı ve mavi tonlara sahip olduğunu gösteren değerdir. Beyaz ayarı da denilen
bu terim, fotoğrafçılıkta white balance (WB) olarak bilinmektedir. Beyaz dengesinde amaç, mümkün
olduğunca en doğru renkleri elde etmektir. Örneğin fotoğrafa hâkim olan tonlar; doğal ışık ile gün doğu-
munda sarı ve kırmızı, kapalı ve bulutlu havalarda ise mavi tonlarıdır. Yapay ışıkta floresanlar yeşil, tun-
gsten ev ampulleri ise sarı tonlu aydınlatma yapar. Kısacası doğal ışıkta güneş, yapay ışıkta ise yapay
ışık kaynakları renk sapmalarına neden olur. Ortaya çıkan bu renk sapmaları beyaz ayarı kullanılarak
düzeltilir. Otomatik beyaz ayarının kullanılması her zaman doğru sonuçlar vermez. Bu nedenle beyaz
70