Page 72 - FOTOĞRAF (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 72

RGB (Red, Green, Blue)


            Işık bir prizma içinden geçtiği anda gökkuşağının bütün renkleri  ortaya çıkar. Bunların sadece üçü
          ana renktir. Bu renklerin karışımından ara renkler oluşur. Bunlar; red (kırmızı), green (yeşil) ve blue
          (mavi) renkleridir. Bu üç temel rengin  doygunluklarının yeterli ve eşit seviyede karışımıyla beyaz, ara
          renklerin  karışımıyla  da  siyah  ortaya  çıkar.  RGB  renk  modelinin  temel  amacı;  televizyon,  bilgisayar
          ve fotoğraf makinesi gibi elektronik sistemlerde görüntülerin algılanmasını ve yansımasını sağlamaktır
          (Görsel 3.2).

            CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key)


            Ana renkler kullanılarak ara renklerin oluşturulduğu renk uzayıdır. Bu renk modelinde cyan [sayen,
          (camgöbeği)], magenta [mecenta, (eflatun)], yellow [yelov, sarı)] ve black [bilek, (siyah)] yer alır. Bu
          renklerin karışımından elde edilen black,  key [kiy, (anahtar)]  renk olarak nitelendirilir. CMYK renk uza-
          yının adı; cyan, magenta, yellow ve key kelimelerinin ilk harflerinden oluşur. CMYK modelinde görülen
          görüntü, kâğıt üzerine gelen ışığın yansımasıdır. CMYK, matbaa makinesi ve yazıcı gibi mürekkep ya da
          boyayla renk üreten cihazlarda kullanılır. Kısaca bilgisayar ekranında görülen renkler RGB renk grubuna
          göre oluşurken baskı işleminde kullanılan renkler CMYK’ye göre oluşturulur (Görsel 3.2).






























                    Görsel 3.2: RGB ve CMYK renk karışımı


            Renkle İlgili Kavramlar

            Armoni: Renkler arasındaki uyum ve ahenktir.
            Doygunluk: Rengin parlaklığını ve ışığı yeterince yansıttığını ifade eder. Doygunluk azaldıkça renk
         griye yaklaşır ve asıl özelliğini yitirir.
            Beyaz Dengesi [White Balance, (Vayt Balans)]: Fotoğrafın renk tonlarının ışığa uygun olarak ayar-
         landığı, rengin ne kadar sarı ve mavi tonlara sahip olduğunu gösteren değerdir. Beyaz ayarı da denilen
         bu terim, fotoğrafçılıkta white balance (WB) olarak bilinmektedir. Beyaz dengesinde amaç, mümkün
         olduğunca en doğru renkleri elde etmektir. Örneğin fotoğrafa hâkim olan tonlar; doğal ışık ile gün doğu-
         munda sarı ve kırmızı, kapalı ve bulutlu havalarda ise mavi tonlarıdır. Yapay ışıkta floresanlar yeşil, tun-
         gsten ev ampulleri ise sarı tonlu aydınlatma yapar. Kısacası doğal ışıkta güneş, yapay ışıkta ise yapay
         ışık kaynakları renk sapmalarına neden olur. Ortaya çıkan bu renk sapmaları beyaz ayarı kullanılarak
         düzeltilir. Otomatik beyaz ayarının kullanılması her zaman doğru sonuçlar vermez. Bu nedenle beyaz


          70
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77