Page 147 - GRAFİK TASARIM 11
P. 147

Temel Kavramlar
              4.5    Afiş                                                        Afiş
                                                                                 İlan
                                                                                 Billboard
                                                                                 Gösterge
                     Hazırlık Çalışmaları

                     1.  Sadece afişini beğendiğiniz bir tiyatro oyununa ya da
                        sinema filmine gittiniz mi?
                     2.  Afişler kentin hangi bölgelerine asılır? Neden?
                     3.  Afiş tasarım yarışmasına katıldınız mı?
                     4.  Türkiye ve dünyada yapılan afiş örneklerini izliyor
                        musunuz?
                     5.  Hangi afiş sanatçılarını tanıyorsunuz?


               Afiş

               Fransızca “affiche” kelimesinden dilimize geçmiş olan afiş, her-
               hangi bir fikri duyurmak, reklam ve propaganda yapmak için du-
               var veya bu iş için hazırlanmış yerlere yapıştırılan el yazması ya
               da basılı kâğıttır. Toulouse Lautrec’in Jane Avril (Görsel 4.233)
               isimli afişi sanat tarihinde ilk afiş olarak kabul edilmektedir.
               İlk kullanıldığı dönemlerde daha çok bir haberi duyurmak ama-
               cıyla kullanılan afişler; radyo, televizyon gibi yayın organlarının
               ortaya  çıkması  ve  yaygınlaşması  ile  birlikte  daha  çok  reklam
               amaçlı  kullanılmaya  başlamıştır.  Kent  kültürü  ve  diğer  iletişim
               araçlarının etkisiyle birer afiş olan billboardların şekilleri ve içerik-
               leri değişmiştir. Afişte ekonomik ve siyasi farklılıklar göz önünde
               bulundurularak kentlere hatta semtlere göre değişen  ürünlerin
               tanıtımında, farklı kültür, dil ve objelerle çalışmalar yapılmaktadır.

               Afiş, kent içinde çeşitli yerlere asılan ve halkın olaylardan haber-
               dar olmasını sağlayan kısa fakat etkili bir tanıtım aracıdır. Afiş
               sadece üretim ve tüketim ilişkilerinde halka bilgi vermez. Bunun
               dışında sosyal, siyasal ve kültürel olayların halka ulaştırılmasın-
               da da önemli ve etkili rol oynar.                                Görsel 4.233:
                                                                                “Jane Avril (Ceyn Evril)”, 1893,
               Günümüz dünyasında televizyon gibi bir iletişim aracı bile afiş   Toulouse Lautrec
               kadar etkili değildir. Çünkü afişin sürekli hatırlatıcılık özelliği söz
               konusudur. Afiş, insanlar üzerinde ideolojik ve estetik bir etkilen-
               me  yaratır.  Bu  etkilenme  sayesinde  insanların  günlük  alışkan-
               lıkları ve düşünce biçimlerini yönlendirir. Çevresiyle sürekli bilgi
               alışverişi içinde bulunan insan, buradan aldığı uyarılar sonucu
               birtakım davranışlarda bulunmaktadır.



                     Etkinlik

                 1.  Grafik tasarımın en eski uygulama alanlarından biri olan
                     afişin, TV ve internet gibi iletişim alanlarına rağmen etki-
                     sini kaybetmemesinin nedenleri neler olabilir?
                 2.  TV ve internet ortamlarında rastladığınız grafik ürünleri
                     var mıdır? Varsa sizi en çok etkileyen çalışmalar nelerdir?


                                                                                                         145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152