Page 147 - GRAFİK TASARIM 11
P. 147
Temel Kavramlar
4.5 Afiş Afiş
İlan
Billboard
Gösterge
Hazırlık Çalışmaları
1. Sadece afişini beğendiğiniz bir tiyatro oyununa ya da
sinema filmine gittiniz mi?
2. Afişler kentin hangi bölgelerine asılır? Neden?
3. Afiş tasarım yarışmasına katıldınız mı?
4. Türkiye ve dünyada yapılan afiş örneklerini izliyor
musunuz?
5. Hangi afiş sanatçılarını tanıyorsunuz?
Afiş
Fransızca “affiche” kelimesinden dilimize geçmiş olan afiş, her-
hangi bir fikri duyurmak, reklam ve propaganda yapmak için du-
var veya bu iş için hazırlanmış yerlere yapıştırılan el yazması ya
da basılı kâğıttır. Toulouse Lautrec’in Jane Avril (Görsel 4.233)
isimli afişi sanat tarihinde ilk afiş olarak kabul edilmektedir.
İlk kullanıldığı dönemlerde daha çok bir haberi duyurmak ama-
cıyla kullanılan afişler; radyo, televizyon gibi yayın organlarının
ortaya çıkması ve yaygınlaşması ile birlikte daha çok reklam
amaçlı kullanılmaya başlamıştır. Kent kültürü ve diğer iletişim
araçlarının etkisiyle birer afiş olan billboardların şekilleri ve içerik-
leri değişmiştir. Afişte ekonomik ve siyasi farklılıklar göz önünde
bulundurularak kentlere hatta semtlere göre değişen ürünlerin
tanıtımında, farklı kültür, dil ve objelerle çalışmalar yapılmaktadır.
Afiş, kent içinde çeşitli yerlere asılan ve halkın olaylardan haber-
dar olmasını sağlayan kısa fakat etkili bir tanıtım aracıdır. Afiş
sadece üretim ve tüketim ilişkilerinde halka bilgi vermez. Bunun
dışında sosyal, siyasal ve kültürel olayların halka ulaştırılmasın-
da da önemli ve etkili rol oynar. Görsel 4.233:
“Jane Avril (Ceyn Evril)”, 1893,
Günümüz dünyasında televizyon gibi bir iletişim aracı bile afiş Toulouse Lautrec
kadar etkili değildir. Çünkü afişin sürekli hatırlatıcılık özelliği söz
konusudur. Afiş, insanlar üzerinde ideolojik ve estetik bir etkilen-
me yaratır. Bu etkilenme sayesinde insanların günlük alışkan-
lıkları ve düşünce biçimlerini yönlendirir. Çevresiyle sürekli bilgi
alışverişi içinde bulunan insan, buradan aldığı uyarılar sonucu
birtakım davranışlarda bulunmaktadır.
Etkinlik
1. Grafik tasarımın en eski uygulama alanlarından biri olan
afişin, TV ve internet gibi iletişim alanlarına rağmen etki-
sini kaybetmemesinin nedenleri neler olabilir?
2. TV ve internet ortamlarında rastladığınız grafik ürünleri
var mıdır? Varsa sizi en çok etkileyen çalışmalar nelerdir?
145