Page 152 - GRAFİK TASARIM 11
P. 152
İletişimde algılamanın başlangıcı dikkattir. İnsanlar; okuduk-
larının %10’unu, duyduklarının %20’sini, gördüklerinin ise
%30’unu hatırlar. İnsanların dikkati kompozisyondan uzaksa
dikkat, renk tarafından çekilir (Görsel 4.30). Trafik işaretlerinin
anlamlarını kuvvetlendirmek için sıklıkla renklerden faydalanı-
lır. Renkler; insanlar üzerinde anında etki yaratır, başlı başına
uyaran oldukları için çoğu zaman ve çoğu yerde sembol olarak
kullanılırlar. Dünya çapında kullanılan kırmızı, sarı ve yeşil tra-
fik ışıkları; uluslararası sembolik iletişimde renklerin önemini
gösteren en önemli örneklerdendir. İşaretler üzerindeki ren-
gin değişmesi, işaretin anlamının da değişmesine sebep olur.
Görsel 4.30. Piktogram örneği
O hâlde piktogramlar, oluşturuldukları renklerle anlamlı hâle
gelir diyebiliriz (Görsel 4.31).
Piktogramlar; kitleler ile hızlı iletişim kurabilme gücü sayesin-
de hastane, havalimanı vb. gibi çok kültürlü, kalabalık ve or-
tak mekânların iletişim dili hâline gelmiştir. Elektrikli aletler,
tekstil, sağlık, güvenlik, yol işaretleri, olimpiyat oyunları gibi
hayatın pek çok alanında uluslararası piktografik ortak dil ile
karşılaşırız (Görsel 4.32). Kitlesel iletişimde önemli bir yere sa-
hip olan piktogramlar oluşturulurken iletişim sürecinin başarılı
olması, doğru tasarlanmış piktogramlarla mümkün olacaktır.
Başarılı bir piktogram; yalın ve anlaşılır, göz tarafından kolay
takip edilebilen, az parçadan oluşmuş ve hızlı algılanabilen bir
tasarıma sahip olmalıdır.
Piktogramın anlamı, kullanıcının görsel algısını işlevi olmayan
ve içeriğe katkı sağlamayan ögelerle zayıflatılmamalıdır. Pik-
togramlar bir işaret karakterinde olmalı, resimleme şeklinde
olmamalıdır. Özel bir kültürden bağımsız, tüm dünyaya hitap
edebilen, bir inancı ya da bir kitleyi rencide etmeyen, çeşitli
eğitim seviyesindeki ve her yaştaki insanlar tarafından kolayca
Görsel 4.31. Radyasyon alanı piktogramı anlaşılabilen çalışmalar yapılmalıdır.
Görsel 4.32. Münich olimpiyat oyunları piktogramları
150

