Page 152 - GRAFİK TASARIM 11
P. 152

İletişimde  algılamanın  başlangıcı  dikkattir.  İnsanlar;  okuduk-
                                         larının  %10’unu,  duyduklarının  %20’sini,  gördüklerinin  ise
                                         %30’unu  hatırlar.  İnsanların  dikkati  kompozisyondan  uzaksa
                                         dikkat, renk tarafından çekilir (Görsel 4.30). Trafik işaretlerinin
                                         anlamlarını kuvvetlendirmek için sıklıkla renklerden faydalanı-
                                         lır. Renkler; insanlar üzerinde anında etki yaratır, başlı başına
                                         uyaran oldukları için çoğu zaman ve çoğu yerde sembol olarak
                                         kullanılırlar. Dünya çapında kullanılan kırmızı, sarı ve yeşil tra-
                                         fik ışıkları; uluslararası sembolik iletişimde renklerin önemini
                                         gösteren en önemli örneklerdendir. İşaretler üzerindeki ren-
                                         gin değişmesi, işaretin anlamının da değişmesine sebep olur.
         Görsel 4.30. Piktogram örneği
                                         O hâlde piktogramlar, oluşturuldukları renklerle anlamlı hâle
                                         gelir diyebiliriz (Görsel 4.31).
                                         Piktogramlar; kitleler ile hızlı iletişim kurabilme gücü sayesin-
                                         de hastane, havalimanı vb. gibi çok kültürlü, kalabalık ve or-
                                         tak mekânların iletişim dili hâline gelmiştir. Elektrikli aletler,
                                         tekstil, sağlık, güvenlik, yol işaretleri, olimpiyat oyunları gibi
                                         hayatın pek çok alanında uluslararası piktografik ortak dil ile
                                         karşılaşırız (Görsel 4.32). Kitlesel iletişimde önemli bir yere sa-
                                         hip olan piktogramlar oluşturulurken iletişim sürecinin başarılı
                                         olması, doğru tasarlanmış piktogramlarla mümkün olacaktır.
                                         Başarılı bir piktogram; yalın ve anlaşılır, göz tarafından kolay
                                         takip edilebilen, az parçadan oluşmuş ve hızlı algılanabilen bir
                                         tasarıma sahip olmalıdır.

                                         Piktogramın anlamı, kullanıcının görsel algısını işlevi olmayan
                                         ve içeriğe katkı sağlamayan ögelerle zayıflatılmamalıdır. Pik-
                                         togramlar bir işaret karakterinde olmalı, resimleme şeklinde
                                         olmamalıdır. Özel bir kültürden bağımsız, tüm dünyaya hitap
                                         edebilen, bir inancı ya da bir kitleyi rencide etmeyen, çeşitli
                                         eğitim seviyesindeki ve her yaştaki insanlar tarafından kolayca
          Görsel 4.31. Radyasyon alanı piktogramı  anlaşılabilen çalışmalar yapılmalıdır.

























                                    Görsel 4.32. Münich olimpiyat oyunları piktogramları

         150
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157