Page 182 - GRAFİK TASARIM 11
P. 182

Bunları Biliyor musunuz?

                                             Sabiha Rüştü Bozcalı (1904-1998)
                                             Osmanlı İmparatorluğu’ndan Cumhuriyet’e geçiş döneminde
                                             yetişen ve Avrupa’da ünlü ressamlardan eğitim alan Sabiha
                                             Rüştü Bozcalı (Görsel 4.383), Türkiye’nin ilk kadın illüstratö-
                                             rüdür. Kız çocuklarının büyük bir çoğunluğunun okula gitme-
                                             diği bir dönemde yetişen Sabiha Rüştü, annesi gibi eğitimine
                                             evinde devam eder. Ülkemizde posta pullarını kullanarak kolaj
                                             tekniği ile tablolar yapan ilk ressam olarak da bilinen sanatçı-
                                             nın annesi, kızının resim yeteneğini fark eder. Almanca, Fran-
                                             sızca, İtalyanca dersleri alan sanatçı, 15 yaşından itibaren sı-
                                             rasıyla Berlin, Paris, Roma ve İstanbul’da önemli ressamların
                                             atölyelerinde çalışır. 1926-1928 yılları arasında yurda dönen
                                             sanatçı, arkadaşı Namık İsmail’in (1890-1935) Güzel Sanatlar
                                             Akademisindeki atölyesine gidip orada resim yapar ve sergile-
                                             re katılır. 1931 yılında üç yıllığına Paris’e gider. Paris’te Louv-
                                             re Müzesi’nde ünlü ressamların resimlerinin röprodüksiyonla-
                                             rını  yaparken  aynı  zamanda  neoempresyonist  ressam  Paul
                            Görsel 4.383:
                      Sabiha Rüştü Bozcalı   Signac’ın [Pol Sinyak (1863-1935)] atölyesinde çalışır. Yıllar
                                             sonra bir röportajında bu süreci şöyle anlatır: “Signac beni çok
                                             severdi. Kızının, eşinin ve kendisinin portrelerini yapmışımdır.
                                             Onlarda çok resmim vardır. Signac, yılbaşlarında sulu boya
                                             çalışmalarını serer, eşine dostuna hediye ederdi. Bir keresin-
                                             de Sabiha demişti, ötekiler gelmeden önce öncelik senin, be-
                                             ğen, beğendiğini al. Ben kendi kendime, hayli büyüğüne kaç-
                                             mayayım da küçük resim alayım dedim ve ufacık bir sulu boya
                                             seçtim. Bana döndü, en güzelini seçtin dedi. Keyiflendiği için
                                             bir başka resim daha hediye etti.”
                                             Resim çalışmalarını bir süre İstanbul’da sürdürse de yurt dışı
                                             serüvenine amcasının desteğiyle İtalya’da devam eder. Vati-
                                             can (Vatikan) ve Villa Borghese (Villa Borgese) galerilerinde
                                             transfigürasyon çalışmaları yapar. Daha sonra İtalyan ressa-
                                             mı Giorgio de Chirico [Corco de Kiriko (1888-1978)] ile tanışır.
                                             Modern İtalyan resminin de kurucularından biri olan sanatçı,
                                             ilk anda Sabiha Rüştü’ye, “Ben yanımda çoluk çocuk çalıştır-
                                             mam.” diyerek itiraz eder, ancak genç kız, “İstanbul’dan geli-
                                             yorum, hiç olmazsa bana yol göster.” deyip çalışmalarından
                                             bahsedince atölyesine kabul eder. Bu atölyede üç yıl çalışır.





















                              Görsel 4.384:
                                İllüstrasyon,
                        Sabiha Rüştü Bozcalı

             180
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187