Page 186 - GRAFİK TASARIM 11
P. 186
4.4. Kitap Kapağı
Matbaanın yaygınlaşması ile okuma yazma bilenlerin sayısındaki
artış ve seri üretime geçilmesi gibi teknik gelişmeler, yayıncılığı da
etkilemiştir. Sayfaları bir arada tutmak ve korumak için geliştirilen
kitap kapakları, yayıncılık sektöründeki gelişmeler ile içerisinde-
ki metni tanıtma ve temsil etme görevini de edinmiştir. Kitapların
basımındaki ve hedef kitleye ulaşmasındaki hızlı artış, beraberinde
ticari rekabeti de getirmiştir. Kitapların görsel rekabet alanları ise
kapakları olmuştur (Görsel 4.108).
DİKKAT ÇEKME
Daha önce okuduğunuz veya okumaktan hoşlandığınız bir
kitabı hatırladığınızda kitabın kapak tasarımı da zihninizde
Görsel 4.108. Kitap kapağı,
Namık Kemal Sarıkavak canlanıyor mu?
4.4.1. Kitap Kapağı Tasarım Özellikleri
Kitap kapakları, kitabın içeriğini görsel tasarım yoluyla yansıtan gra-
fik tasarım ürünleridir. Kapak tasarımı ile kitabın türü ve içeriği hak-
kında hedef kitle bilgilendirilir. Yazar ve kitap adı, yayınevinin adı
veya logosu, kitabın kopya sayısı vb. bilgiler de kapak tasarımında
yer alır (Görsel 4.109). Ayrıca kitap kapağı düzenlemelerinden bazı-
ları, alt başlık ve kısa açıklama gibi kitabın içeriğini özetleyen açık-
layıcı notlar da içerebilir. Kitaptaki önemli olgular ve figürler, grafik
tasarımın ilke ve ögelerine uygun olacak şekilde kapağın tasarımına
aktarılmalıdır (Görsel 4.110).
Kitap kapakları tasarlanırken dikkat edilmesi gereken özellikler
şunlardır:
• Kitap kapağı, tüm kitabı özetleyen bir tasarıma sahip olma-
lıdır.
Görsel 4.109. Kitap kapağı
Görsel 4.110. Kitap kapağı, Şeref Kocaman
184

