Page 201 - GRAFİK TASARIM 11
P. 201
Utku Lomlu Röportajı
Görsel 4.446: Görsel 4.447:
“Hırs ve Ceza”, kitap kapağı, Utku Lomlu “Tersine Dünya”, kitap kapağı, Utku Lomlu
* Kitap kapaklarını tasarlamadan önce kitabın yazarı veya editörü tarafından nasıl bilgilendiri-
liyorsunuz?
Öncelikle kitabın türü önemli. Roman ya da öykü türünde bir yapıtta; karakterler, olay ör-
güsü, imgeler, zaman ve mekân üzerine bir bilgi alıyorum. Kuram kitaplarında ise, yazarın
savunduğu tez üzerinde durduğu konu öne çıkıyor.
* Kitap kapağının okuyucu üzerinde nasıl bir etkisi olduğunu düşünüyorsunuz?
Kapağın okuyucu üzerinde etkisi çok büyük. Bunu sadece kitabın satışı anlamında söy-
lemiyorum. Kapak, kitabın ilk cümlesidir. Okuyucunun hafızasında kitaptaki ana ka-
rakter kadar kalıcıdır. Okuduğunuz bir kitabın adını unutabilirsiniz ama kapağını asla
unutmazsınız. Okurken kapak hep gözünüzün önündedir, hayal gücünüze etki eder.
* Kitap kapağının satışları ne oranda etkilediğini düşünüyorsunuz?
Kapak, çok büyük oranda satışa yansıyor. Kitabevine girdiğinizde yüzlerce, binlerce kitapla
karşı karşıya kalırsınız. Bunların arasından kapağı kendine baktıran kitapların satış anla-
mında şansı yüksektir. Çok satar ya da belli okuyucu kitlesi olan bir yazarda ise kapağın
belki satışa doğrudan bir katkısı olmayabilir. Okuru zaten o kitabı kapağına takılmadan ala-
caktır. Ama o kapak iyi ya da kötü anlamda okurlar arasında konuşulacaktır. Bu durumda
kapak, satış açısından olmasa bile prestij açısından önemlidir.
* Kitap kapağı tasarlarken kişisel olarak önem verdiğiniz dengeler (renk, tipografi, görsel kul-
lanımı vb.) nelerdir?
Her kitabın bir karakteri olduğunu düşünüyorum. Yazara ve kitabın karakterine uygun bir
tipografi kullanmaya özen gösteriyorum. Renk, görsel seçimi ve kullanımı ise kitaptan kitaba
farklılık gösterebiliyor.
* Kitap kapaklarını tasarlarken hangi durumlarda ve nasıl bir malzeme farklılığına gidi-
yorsunuz?
Maliyet yayınevleri için ciddi sıkıntı. Kapakla oynamayı, okuyucuyu şaşırtmayı seven biri
olarak bahsettiğiniz malzeme farklılıkları çoğu zaman içimden geçiyor. Ama bunlar ekstra
maliyetler demek. Satışı belli seviyenin altında olan kitaplar için bunlar çok zor. Çok satan
kitaplarda ise yeni sipariş ve baskı talebi geldiğinde bu talebi hemen karşılamanız gerektiği
için farklı teknikler zaman kaybı olarak değerlendiriliyor.
199