Page 211 - GRAFİK TASARIM 11
P. 211
4.6. Afiş
İlk dönemlerinde kurum, kuruluş veya toplumlarda ortaya
çıkan durum ya da olguları kamuya aktarmak amacıyla
kullanılan afişler; kendisine iletişim araçları içerisinde zamanla
yer edinmiş ve görsel iletişim unsuru olmuştur.
Tasarımcı; çizgi, renk, ton, doku ve tipografi gibi pek çok
unsuru hayal gücü ve yeteneği ile birleştirerek afişi ortaya
çıkarır (Görsel 4.166). Afiş; tasarım ve sanat kaygılarını
barındırdığından, bir iletişim aracı olmasının yanı sıra bir grafik
sanat eseri olarak da değerlidir.
DİKKAT ÇEKME
Görsel 4.166. Tiyatro Afişleri isimli
Dikkatinizi çeken afiş tasarımlarının ortak özellikleri neler- kişisel sergi afişi, Mengü Ertel, 1973
dir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
4.6.1. Afişin Kullanım Amaçları
Fransızcada “duvara yapıştırılan kâğıt, poster” anlamına sahip
“affiche” kelimesi; Türkçede “afiş” olarak kullanılır, İngilizcede
“poster”, Almancada ise “plakat” sözcüklerini karşılar. Afişler
bir fikri, mesajı ya da nesneyi geniş halk kitlelerine tanıtmak,
duyurmak veya bunların reklamını yapmak için kullanılır
(Görsel 4.167).
Afişin ilk örneklerini MÖ 4000 yıllarında Anadolu’da Asurlar’da
görmekteyiz. Asur ticaret kolonileri, alışverişlerde mallarını
tanıtmak ve satabilmek için kil tablet üzerine afişin ilk
örneklerini yapmışlardır (Görsel 4.168). Roma İmparatorluğu
döneminde ise afişler, sirk oyunlarını ve gladyatör savaşlarını
halka duyurmak amacıyla kullanılmıştır ( Deveci, 2010: 59)
Görsel (4.169).
Görsel 4.167. Afiş, Mahmut Soyer Görsel 4.168. Tablet, Asur Ticaret Kolonisi Görsel 4.169. Afiş, Jules Chéret
209

