Page 212 - GRAFİK TASARIM 11
P. 212
18. yüzyılın sonlarında litografinin gelişmesi ile görsellerin
büyük boyutlarda üretilmesi kolaylaştı. Bu sayede sanatçılar,
sanat izleyicisinin dışında kalan bireylere de ulaşmayı başardı.
Afişler zamanla kamusal sanatın bir şekli hâline dönüşmeye
başladı. Jules Cheret, Henri de ToulouseLautrec ve Alphonse
Mucha, afiş tarihinin öncü sanatçılarındandır (Görsel 4.170).
Makineleşmeye başlayan üretim süreci, reklam amaçlı
kullanılabilecek basılı materyallere duyulan talebin artmasını
sağlamıştır. Fotoğrafın, renkli litografinin ve fotogravürün
icadı, buharla çalışan baskı sistemlerinin yanı sıra serigrafi
baskıda ihtiyaç duyulan afiş ve resimli tanıtım materyallerinin
üretilmesine ve çoğaltılmasına katkı sağlamıştır.
Afişler; günlük yaşam koşullarını, sosyal içerikleri, reklamcılık
Görsel 4.170. Alfons Mucha-F.
Champenois Imprimeur-Éditeur ve tanıtım gibi ticari ve ekonomik konuları kendine konu
edindiğinden kullanım ve içerik açısından geniş bir yelpazeye
sahiptir (Görsel 4.171). Bu kullanım alanlarındaki çeşitlilik ve
amaçlar, afişin etkin bir görsel iletişim aracı olmasını sağlar.
Afişlerin insanlara farklı ve yeni şeyler söyleyebilmesi, zaman
zaman insanları güldürüp eğlendirmesi ya da gerektiğinde
rahatsız etmesi beklenir (Görsel 4.172).
Afiş; ilgi çekici, kolay anlaşılır, özgün, inandırıcı ve harekete
geçirici olma özelliklerine sahip olduğu süre dâhilinde amacına
hizmet eder, varlığını sürdürür. İyi bir afişin doğasında,
izleyicinin dikkatini kendine hızlı bir şekilde çekmesi vardır
(Görsel 4.173). Genellikle kısa süreli kullanımı olan afişler,
kullanıldığı dönem içerisinde izleyiciye ulaşabildiği sürece
anlamlıdır. İlgi çektiği sürece içerdiği konu hakkında izleyicisini
motive edebilir, güldürebilir, sorgulatabilir, kışkırtabilir, onun
Görsel 4.171. Afiş, Blattner Brunner Görsel 4.172. Afiş, Kathe Kollwitz Görsel 4.173. Afiş, İbrahim Yılmaz
210

