Page 212 - GRAFİK TASARIM 11
P. 212
Ders Dışı Etkinlik
Bir markete gidiniz. Farklı markalara ait aynı ürünün reyonlardaki diziliminin fotoğraflarını çe-
kiniz ve konu ile ilgili düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Aşağıdaki soruları birbirinize
yöneltiniz.
1. Fotoğrafını çektiğiniz ürünlerin hangisinin ambalajı daha çok dikkatinizi çekti?
2. Ambalajın bir ürünü satın almanızdaki etkisi nedir?
3. Ürünlerin raftaki dizilimi hakkında neler düşünüyorsunuz?
4. Bir ürünün rafta yan yana dizilmiş olmasının oluşturduğu bütünlük görsel açıdan nasıl bir
etki (bir şampuan şişesinin yanyana dizilmesinde oluşan etki gibi) yaratır?
5. Siz ambalaj tasarımcısı olsanız ürünün satışını artırmak için hangi renkleri, formları ve
malzemeleri tercih edersiniz? Neden?
Etkinlik
Aşağıdaki metni okuyunuz. Kullanılan renk, illüstrasyon, malzeme, baskı tekniği vb. yönleri
dikkate alarak metin sonundaki soruları cevaplayınız.
Ambalajda Malzeme: Karton kutu veya plastik kap içindeki dondurma daha farklı bir kalite
duygusu yaratır. Karton kutuda satılan pirinç, naylon poşette satılan pirinçten farklı bir imaj sağ-
lar. Kısa boylu şişede satılan bir içecek ile uzun boylu şişede satılan içecek farklı tip içecekleri
ifade eder. Kartona yapışık korumalı ambalajdaki bir ruj, folyo kaplı karton kutuda satılandan
farklı bir etkiye sahiptir. Kadife kaplı bir kutuda teşhir edilen bir saat, aynı saatin plastik kutuda
sunulmasından farklı bir parasal değeri iletir.
Ambalajda Renk: Renk; ambalajın rengini, türünü, tadını, kokusunu belirtmeye yarar ve kate-
gori ayrımı sağlar. Toz pembe renkler ve metalik ambalajlar; diyet, hafif, tuzsuz veya düşük ka-
lorili ürünlerde kullanılır. Koyu renkler ve altın yaldız, gurme yiyecekleri ifade edebilir. Fotoğraf
makinesi ve kamera gibi elektronik ürünlerde kullanılan siyah ve metalik gri renk, ileri teknolojiyi
ifade edebilir. Bitter çikolatanın ambalajında koyu kahverengi kullanılırken sütlü çikolatanın am-
balajında kırmızı, fıstıklı çikolatada yeşil, hindistan cevizli çikolatada ise açık mavi renk kulla-
nılır. Bu formların içinde satışa sunulan ürünlere zamanla aşinalık artar. Kullanılan renklerden
ve ambalajın formundan içinde ne olduğunu ya da hangi markanın ürünü olduğu anlaşılır hâle
gelir.
Ambalajda İllüstrasyon: Rengin yanında ambalaj ve etiketler üzerinde kullanılan diğer önemli
ögeler, fotoğraf ve illüstrasyonlardır. Birçok ambalajda fotoğraf yerine illüstrasyon kullanılması
bilinçli bir tercihtir. Bu tercih, ambalajın üzerinde yer alacak görselin tüketici üzerindeki etkisi
düşünülerek planlanır ve hazırlanır. İllüstrasyon sonucu ürün daha albenili, iştah açıcı, canlı ve
samimi görülebilir. Bazen de görseller iyi bir fotoğraf çekimi ve profesyonel bir rötuş işlemiyle
özel bir görünüme kavuşur.
Baskı Tekniği: Ambalaj üretiminde kullanılan malzemeler çok çeşitlidir. Ancak ambalaj tasa-
rımı yapan tasarımcının tasarımın üretileceği alan konusunda temel bilgilere sahip olması,
müşteri sunumu öncesi yapılan tasarımın baskı tekniğinde üretilip üretilmeyeceği ve maliyeti
araştırması önemlidir.
1. Diyet bir içecek ambalajı tasarlayacak olsanız nelere dikkat ederdiniz?
2. Organik pirinç için bir ambalaj tasarlayacak olsanız nasıl bir ambalaj tasarlardınız?
3. Ekonomik imajı veren bir makarna ambalajı tasarlasanız ambalajda hangi malzemeyi nasıl
kullanırdınız?
4. Kaliteli imajı veren bir makarna ambalajı tasarlasanız ambalajda hangi malzemeyi nasıl
kullanırdınız?
5. Pahalı bir saat için hangi malzemeyi kullanır, nasıl bir ambalaj tasarlardınız?
6. Malzeme, renk, illüstrasyon ve baskı tekniği ile ilgili çıkarımlarınızı ünite sonunda yer alan
“Çıkarımlarım” bölümüne yazınız (s.227).
210