Page 77 - GRAFİK TASARIM 11
P. 77
Görsel 3.5:
“Komposizyon Z VII”, 1924,
Moholy Nagy, 114x132 cm,
tuv.üz.tutkal ve grafiti,
Moholy-Nagy Vakfı
Kübizmle başlayan geometrik şekillendirme zamanla evrensel Görsel 3.6:
bir anlatım aracına dönüşmüştür. Süprematizm, De Stijl, Bauha- “Siyah Daire”, 1915,
us, konstrüktivizm gibi akımlarla Avrupa’da güçlenen bu anlatım Kazimir Malevich, 106.4x106.4 cm,
dili 2. Dünya Savaşı’ndan sonra Amerika’da gelişim göstermiştir. tuv.üz.yağb., Rus Devlet Müzesi,
St.Petersburg
Süprematizm, soyut geometrik anlatımı benimseyen bir resim
anlayışıdır. Bu akımın sanatçıları, yalnızca temel geometrik bi-
çimleri kullanarak yapıtlarını üretmişlerdir (Görsel 3.5). Konstrük-
tivizm akımı da geometrik kompozisyon anlayışını benimseyen
bir tutumdur (Görsel 3.6).
De Stijl, Endüstri Çağı’nın gereklerine uygun olarak uluslarara-
sı dili savunmuştur. Bu nedenle akım temsilcileri çalışmalarında,
yalnızca geometrik biçimleri ve ana renkleri kullanan bir tasarım
anlayışını uygulamışlardır (Görsel 3.7).
Görsel 3.7:
“Kırmızı, Mavi ve Sarı ile
Kompozisyon II”, 1930,
Piet Mondrian, 66x86 cm,
tuv.üz.yağb., Özel Koleksiyon
75