Page 81 - GRAFİK TASARIM 11
P. 81
Bunları Biliyor musunuz?
Neoempresyonist ressamlar
(puantilist), ışığın titreşimini
daha iyi verebilmek, ışığın
bilimsel yolla renklere ayrılı-
şını resimlerinde yansıtabil-
mek amacıyla renkli noktalar
kullanmışlardır (Görsel 3.16).
Akımın en önemli sanatçısı
George Seurat’dır.
Görsel 3.16:
“Geçit Töreni” (ayrıntı), 1887-1888,
Georges Seurat, 99.7x149.9 cm,
tuv.üz.yağb., Metropolitan Sanat
Müzesi, New York
Nokta, Çizgi ve Leke ile Düzenlemeler
Nokta, tasarım ögelerinden biri olarak büyük-küçük, düzenli-dü-
zensiz, açık-koyu ve başka şekillerde kullanılabilir. Nokta, dina-
mik bir ögedir; bu nedenle büyütülebilir çeşitlenebilir, yan yana
geldiklerinde düz, eğri, eğik ve benzeri çizgiler oluşturabilir. Sık
olarak kullanıldığında koyu, dağınık olarak kullanıldığında ise
kompozisyonda açık ve gri tonlar oluşturur. Tek nokta, durgunluk
etkisi; yan yana dizilen ve yön değiştiren noktalar ise hareket
etkisi yaratır (Görsel 3.17).
Çizgi, görsel anlatımın ilk ögesidir. Kâğıt ve benzeri bir yüzey
üzerinde düşüncelerimizi en kısa yoldan anlatabilmenin aracıdır.
Çizgi; düz, eğri ve kırık gibi değişik nitelikte olabilir. Çizgi paralel,
dikey, yatay olarak çeşitli uzunluk, kalınlık ve aralıklarla kullanıla-
rak grafik kompozisyonlar düzenlenebilir (Görsel 3.18).
Leke, yüzeyde tek renkle boyanarak örtülmüş parçadır. Çevre-
sindeki renk ve renk tonundan farklı küçük bir yüzeydir. Grafik Görsel 3.17:
tasarımda lekenin şekli ve hareketi önemlidir. Leke siyah beyaz Noktalarla kompozisyon
olabileceği gibi; renkli, geçişli ve tonlu da olabilir (Görsel 3.19).
Görsel 3.18: Görsel 3.19:
Çizgilerle kompozisyon, Patrick Seymour “Lekelerle Kompozisyon, No 8”, 1949, Jackson Pollock,
tuv.üz.yağb. ve emaye, Neuberger Sanat Müzesi
79