Page 130 - İMGESEL RESİM 11
P. 130

4.ÜNİTE İMGESEL RESİMDE MEKÂN




            4.1. Perspektif Kurallarına Göre İmgesel Mekân Tasarımları




                  HAZIRLIK ÇALIŞMASI



           •   Minyatürlerde mekân kullanımı hakkında genel ağ üzerinden bir araştırma yaparak edindiğiniz bilgileri sınıf
               arkadaşlarınızla paylaşınız.
           •   Kaplumbağa Terbiyecisi, İnci Küpeli Kız, Sütçü Kadın gibi ünlü tablolardaki mekânlardan birini değiştirmek
               isteseniz tabloyu nasıl bir mekân içinde çizerdiniz? Niçin? Açıklayınız.



            Sanat, algıyla başlayan bir mekân kurgusudur. Mekân, sadece dış dünyanın nesneleri tarafından
          sınırları çizilmiş bir hacim değildir. Aynı zamanda içinde eylem olan, kendini sonsuz boşluktan ayıran,
          insanlık tarihi birikimine dayanan algılar bütünüdür. Mekânlar kişinin deneyimleri sayesinde anlam ka-
          zanır. Deneyimlenen mekânlar da algılar ile bir imge olarak zihne yerleşir.
            Resim sanatında iki boyutlu yüzeye mekân algısı verebilmek için perspektif ile modle kullanılır.
          Perspektif kurallarının doğru uygulanması mekâna derinlik etkisi verir. Mekândaki nesnelerde üç bo-
          yutlu bir görünüm yakalamak için de nesneleri modle etmek gerekir (Görsel 4.1, 4.2).









































          Görsel 4.1: Terence Tenison Cuneo (Terens Tenisın Kinyo),   Görsel 4.2: Şevket Dağ, “Ayasofya”, 1908-1909, tuval üzeri-
          “Clipstone Caddesi'nden Postane Kulesi”, 1964, tuval üze-  ne yağlı boya, Ankara Resim ve Heykel Müzesi
          rine yağlı boya, Özel koleksiyon




          128
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135