Page 130 - İMGESEL RESİM 11
P. 130
4.ÜNİTE İMGESEL RESİMDE MEKÂN
4.1. Perspektif Kurallarına Göre İmgesel Mekân Tasarımları
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
• Minyatürlerde mekân kullanımı hakkında genel ağ üzerinden bir araştırma yaparak edindiğiniz bilgileri sınıf
arkadaşlarınızla paylaşınız.
• Kaplumbağa Terbiyecisi, İnci Küpeli Kız, Sütçü Kadın gibi ünlü tablolardaki mekânlardan birini değiştirmek
isteseniz tabloyu nasıl bir mekân içinde çizerdiniz? Niçin? Açıklayınız.
Sanat, algıyla başlayan bir mekân kurgusudur. Mekân, sadece dış dünyanın nesneleri tarafından
sınırları çizilmiş bir hacim değildir. Aynı zamanda içinde eylem olan, kendini sonsuz boşluktan ayıran,
insanlık tarihi birikimine dayanan algılar bütünüdür. Mekânlar kişinin deneyimleri sayesinde anlam ka-
zanır. Deneyimlenen mekânlar da algılar ile bir imge olarak zihne yerleşir.
Resim sanatında iki boyutlu yüzeye mekân algısı verebilmek için perspektif ile modle kullanılır.
Perspektif kurallarının doğru uygulanması mekâna derinlik etkisi verir. Mekândaki nesnelerde üç bo-
yutlu bir görünüm yakalamak için de nesneleri modle etmek gerekir (Görsel 4.1, 4.2).
Görsel 4.1: Terence Tenison Cuneo (Terens Tenisın Kinyo), Görsel 4.2: Şevket Dağ, “Ayasofya”, 1908-1909, tuval üzeri-
“Clipstone Caddesi'nden Postane Kulesi”, 1964, tuval üze- ne yağlı boya, Ankara Resim ve Heykel Müzesi
rine yağlı boya, Özel koleksiyon
128