Page 63 - İMGESEL RESİM 11
P. 63
2.2. Bakış Açısına Göre Perspektif Görünüşü Değişen Figür Çizimleri
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
• Sokakta yürürken yolunuz üzerindeki insanları uzaklık-yakınlık ilişkisine göre gözlemleyiniz.
• Balkon ya da sınıf camı gibi yüksek bir yerden aşağıdaki insanları gözlemleyiniz.
• Üst geçit ya da benzeri yüksek bir yerin altından bakarak yukarıda yürüyen insanları gözlemleyiniz.
• Perspektife bağlı olarak insanların vücut proporsiyonunda görülen değişimleri izleyebilmek için göz hiza-
sından, yukarıdan aşağı ve aşağıdan yukarı bakarak yaptığınız bu gözlemlerden çıkardığınız sonuçları
sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
Figüratif resim; canlı, cansız ya da hayal ürünü her türlü varlığın betimlenmesiyle oluşturulan resim
türüdür. Bir çalışmanın figüratif resim olarak kabul edilebilmesi için betimlenen canlı ya da cansız varlık-
ların kompozisyonda ön planda olması gerekir. Gerçekçi resimlerde birden fazla figürün kompozisyon
içinde verilmesi çokluk-birlik ve düzlem-derinlik ilkelerinin bir arada kullanılmasını gerektirir.
Doğu’nun iki boyutlu resim anlayışına karşın Batı sanatında özellikle Rönesans’tan itibaren resme
üçüncü boyut yani derinlik girmiştir. Bu sayede dinî konular, portreler, insanı ve onun yaşamını konu
alan temalar fiziksel bir gerçeklik içinde tasvir edilebilmiştir. İtalyan ressam ve mimar Giotto (Cotto),
Rönesans resminde perspektif kullanan ilk sanatçıdır. Sanatçının bazı resimlerinde mekânda yaratılan
derinlik algısı figürlerin önlü arkalı yerleşimiyle güçlendirilmiştir (Görsel 2.13).
Görsel 2.13: Giotto, “Caiaphas’tan Önceki İsa”, 1305, duvar resmi / perspektif incelemesi, Scrovegni (Sıkrovni) Şapeli, İtalya
61

