Page 66 - İMGESEL RESİM 11
P. 66

DERS İÇİ ETKİNLİK 3


            •  Bir otobüste, ön kapıya yakın bir yerde olduğunuzu düşünerek insanların otobüse binmek için oluşturduğu
              kuyruğu hayal ediniz.
            •  Kuyruktaki insanları birbirlerinden farklı kıyafet, aksesuar ve eşyalarla hayal ediniz.
            •  Eskiz aşamasında, figürleri bütünden parçaya doğru genel hatlarıyla çizerek detayları sona bırakınız.
            •  Öndeki figürü net ve koyu tonlarda, diğer figürleri ise arkaya doğru daha belirsiz olacak şekilde çizerek
              derinlik etkisi vermeye çalışınız.
            •  Çalışmanızı atölye ortamında sergileyerek sınıf arkadaşlarınızla değerlendiriniz.

              Kullanılacak Malzemeler: resim kâğıdı, resim kalemi, silgi, altlık.



            2.2.1. Resimde Rakursi (Kısaltım)


            Bakış açısına göre perspektif görünüşü değişen nesne ve figürlerin olması gerekenden daha kısa
          görünmesine rakursi denir.
            Sanatçılar, tarih boyunca üzerinde çalıştıkları iki boyutlu yüzeyi kabarık-derin ya da girintili-çıkıntılı
          göstermenin yollarını aramışlardır. Işık ve gölgeyi göz aldatıcı prensiplerle kullanarak hacmi, derinlik
          için perspektifi, figür ve nesnelerin derinliğinde de rakursi etkisini keşfetmişlerdir. Bu bağlamda birçok
          deneme sonucunda bulunan üçüncü boyut ile figürler gerçeğe daha yakın çizilebilmiştir.
            Mantegna’nın (Mantegna) “İsa’ya Ağlayanlar” eserinde İsa, tablonun derinliğine doğru sırtüstü yat-
          maktadır. Figürün ayak ucundan başa kadar olan bölümü, oldukça kısalmış durumdadır. Eserde rakursi
          gereği yapılan vücut etüdü, sanat tarihi açısından önemli bir yeniliktir (Görsel 2.17). Raphael’in (Rafael)
          bulutlar üstünde oturan İsa ve havarilerini resmettiği duvar resminde ise görme noktası göz hizasından
          yukarı alınarak aşağıdan bakış etkisi yaratılmıştır. Bu bakış açısında figürlerin kısalarak yukarı doğru
          incelmesi resimdeki rakursi etkisini göstermektedir (Görsel 2.18).


























          Görsel 2.17: Andrea Mantegna, “İsa’ya Ağlayanlar”, 1483, tuval üzeri-  Görsel 2.18: Raphael, ''Anlaşmazlık'', 1509, duvar resmi / detay,
          ne tempera, Pinacoteca di Brera (Pinekotate Di Bera), Milano, İtalya  Stanza della Segnatura (Sitenza Della Sagnetura) , Vatikan, İtalya












          64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71