Page 71 - İMGESEL RESİM 11
P. 71
2.3. Hareket Hâlindeki Figürlerin Çizimi
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Günlük hayatınızda vücut hareketlerinizi hangi uzuv ve eklemler ile sağladığınızı düşünerek çıkarımlarını-
zı sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
İnsan, plastik sanatların önemli konularından biridir. Sanatta insan, eski çağlardan beri nesne
olarak ele alınmış; özellikle Arkaik Dönem’de tanrısal, mitolojik ve fantastik bir simge olarak kulla-
nılmıştır. Bu dönemde insan, basit kol ve bacak hareketleri dışında durağan bir hâlde etüt edilmiştir.
İnsan anatomisinin henüz bilinmediği dönem eserlerinde deformasyona dayalı kaba bir anlatım vardır.
Özellikle Mezopotamya ve Mısır heykelleri, Arkaik Dönem’in hareketsiz figür üslubunu oldukça başa-
rılı yansıtmaktadır (Görsel 2.29, 2.30).
Görsel 2.29: “Gudea (Gudea) Heykeli”, Mezopotamya, Görsel 2.30: “Metjetji (Metcetci) Heykeli”, Mısır,
MÖ 2090, Louvre (Lurv) Müzesi Paris, Fransa MÖ 2371-2288, Brooklyn (Buruklın) Müzesi, ABD
Yunanistan’da anıtsal mimari kadar heykel sana-
tının da esin kaynağı Doğu’ya özellikle de Mısır’a
dayanmaktadır. İlk dönem eserlerinde, Mısır hey-
kellerinde olduğu gibi, estetikten ve hareketten uzak
bir anlayış vardır. Sanatta figürlerin hareketli olarak
yansıtılması, Klasik Dönem Yunan sanatı ile başla-
yacaktır. Özellikle insan anatomisi üzerine yapılan
çalışmalar sayesinde dönem sanatçıları, yaşadıkları
devrin çok ilerisinde eserler vermiştir. Tanrı-tanrıça,
sporcu, çocuk betimlemeleri ya da kahramanların
başından geçen mitolojik olaylar; Yunan sanatının
birçok dalında olduğu gibi heykel sanatında da sık-
ça işlenen konular olmuştur (Görsel 2.31).
Görsel 2.31: ''Myron (Mayrın) Heykeli (Disk Atan Adam)'',
MÖ 450, Glyptothek (Gulıptuteyk), Münih, Almanya
69

